Informoval o tom minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič počas návštevy Ukrajiny. "Je to pre mňa absolútne nová myšlienka, budeme sa tým zaoberať v spolupráci so Železnicami SR a prepočítame si ekonomické aspekty," komentoval minister návrh ukrajinskej strany.
Prokopovič možnosť prenájmu oceňuje, keďže na ukrajinskú stranu by sa potom preniesla aj údržba, opravy a modernizácie trate, na ktorú momentálne jeho rezort nemá peniaze. V minulosti bola táto trať často preťažovaná a vyžadovala si rozsiahle rekonštrukcie. Jej samotná prevádzka je však pre slovenské železnice vysoko zisková.
"Ročné tržby z prepravy na širokorozchodnej trati sú 1,15 miliardy korún a ročný zisk tejto trate je niekoľko sto miliónov korún. Preto ju označujeme ako zlatú nosnicu," uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Záujem Ukrajiny o prenájom spomínanej trate je novou informáciou aj pre Železnice SR. "Keďže sme nedostali žiadnu žiadosť od ukrajinskej strany, bolo by každé vyjadrenie predčasné. Počkáme si na závery, keďže v priebehu troch až štyroch týždňov sa stretnú obe strany na úrovni štátnych tajomníkov a prediskutujú podrobnosti ukrajinského návrhu," povedala hovorkyňa spoločnosti Kornélia Blašková.
Železničná spoločnosť ročne po širokorozchodnej trati medzi Maťovcami a Haniskou pri Košiciach oboma smermi prepraví 8,13 milióna ton tovaru, jeden milión ton uhlia do elektrární Vojany a 1,7 milióna ton železnej rudy pre košické oceliarne. Podľa Čikovského je nová ponuka Ukrajiny zložitým problémom na úrovni odborníkov. "Širokorozchodná trať v súčasnosti uspokojuje záujmy viacerých podnikateľských subjektov a tieto záujmy nebude ľahké zosúladiť," povedal.
V súčasnosti prejde po danej trati asi 10 párov nákladných vlakov denne. (tasr)