Podľa údajov z ministerstva školstva dostali základné školy o 1,168 miliardy korún viac ako vlani. Školské zariadenia však o 1,16 miliardy menej - z toho vyplýva, že objem peňazí na školstvo ostal rovnaký, len sa inak prerozdelil. Je to naozaj tak? Denník SME sa opýtal štátneho tajomníka ministerstva FRANTIŠKA TÓTHA.
Naozaj zriaďovatelia škôl a školských zariadení nedostali nič navyše?
"V absolútnych objemoch to možno tak vyzerá, je to však skôr zhoda náhod. Základná odpoveď je, že zriaďovatelia, ktorých školy a školské zariadenia sú efektívne, majú v súčte viac peňazí, a zriaďovatelia, ktorí žili z tzv. historického princípu, majú menej."
Najväčší mínus v prídele peňazí pre školy majú Košice, v prídele pre školské zariadenia Prešov. Znamená to, že obce na východnom Slovensku hospodárili doteraz zle?
"Nedá sa to zovšeobecniť po regionálnej úrovni. Vypichnuté hodnoty skôr hovoria o tom, že väčšie mestá majú väčšie mínusy, avšak percentuálne k celkovému rozpočtu môžu byť zanedbateľné v porovnaní s menšou obcou, ktorej môže chýbať 'len' 500-tisíc, pre ňu je to však ťažko riešiteľný problém."
Na školy dostali obce viac, na školské zariadenia menej. Nehrozí, že budú vykrývať straty jedných peniazmi druhých?
"Podľa môjho názoru je presúvanie peňazí zo škôl na školské zariadenia nesprávne, deformuje systém normatívneho financovania. Možno je to aj protizákonné. Pripúšťam však, že v oblasti presunu nemáme na ministerstve jednotný názor." (Minister Fronc to pre tento rok pripustil, pozn. red.)
Prečo, ak má väčšina zriaďovateľov viac peňazí ako vlani, tvrdia, že majú menej?
"Nový systém sa ešte nevžil do praxe, neradi priznávame, ak máme pridelené 'dosť'. Pretrváva starý spôsob myslenia: 'Ak ešte nie sú nejaké peniaze rozdelené, treba plakať, a to dostatočne nahlas, aby sme si vyplakali čo najviac.' Bohužiaľ, niektorí len plačú a nezapájajú svoj vlastný um a schopnosti na riešenie problémov.
Úlohu, samozrejme, zohráva aj zmena organizácie štátnej správy: Krajské školské úrady sa ešte hľadajú, obecné školské úrady ešte neexistujú, u zriaďovateľov sa presadila opatrnosť - 'čo keby nám v decembri chýbalo', a pridali sa k tomu aj niektoré chyby ministerstva školstva. Všetko dokopy vyvoláva nervozitu a pocit nedostatočného financovania ako celku. Som však presvedčený, že v druhom polroku, keď sa systém trochu zabehne, bude podstatne lepšie."
Niektorí kritizujú, že normatívy sú príliš nízke. Je to tak?
"Dá sa povedať, že normatívy na základné a stredné školy mohli byť trochu menšie, a normatívy na školské zariadenia a ZUŠ-ky trochu väčšie. Treba si však uvedomiť, že normatívny systém zavádzame prvýkrát, skúsenosti s ním nemá na Slovensku nikto a na prvýkrát sme to nedokázali spraviť bez chýb. Myslím si však, že bolo správne a potrebné začať rozdeľovať financie normatívne. Starý systém bol podstatne horší a viedol riaditeľov a zriaďovateľov k socialistickému zneužívaniu, klamaniu a zavádzaniu."