Na Slovensku sa obchodu s kradnutými mobilmi darí aj preto, že operátori nevyužívajú možnosť svojich sietí blokovať odcudzené aparáty. FOTO - ST
BRATISLAVA - Ročne na Slovensku zmizne niekoľko tisíc mobilných telefónov, pričom ich noví používatelia si môžu byť istí, že ich aparát nebude v mobilných sieťach fungovať. Mobily sú terčom záujmu zlodejov najmä preto, že sa pomerne ľahko ďalej predávajú a Eurotel ani Orange v súčasnosti ukradnuté aparáty neblokujú. Zlodeji ich ponúkajú za zlomok pôvodnej ceny, a to buď priamo novému používateľovi, alebo sa telefón snažia predať do niektorého z bazárov.
Krádež mobilného telefónu treba čo najskôr ohlásiť na miestnom oddelení policajného zboru v lokalite, v ktorej bol aparát odcudzený. Ešte predtým však treba čo najskôr zablokovať SIM kartu. Používateľ tak predíde ďalším stratám spôsobeným volaním na jeho účet. Pri oboch sa SIM-ka dá záblokovať aj telefonicky. Eurotel pri operácii vyžaduje identifikačný kód, teda posledné štvorčíslie PUK kódu a číslo občianskeho preukazu. Inak rovnako ako u Orangeu by mal byť zákazník pripravený na to, že musí uviesť telefónne číslo, meno a priezvisko, adresu bydliska, kam mu chodia faktúry a rodné číslo.
Eurotel si za odpojenie SIM-ky stiahne z faktúry používateľa takmer tristo korún. Ak zákazník telefón nájde a kartu do troch mesiacov opäť aktivuje, firma mu poplatok odčíta z nasledujúceho účtu. Po šiestich mesiacoch však SIM-ka prestáva automaticky existovať, pričom po uplynutí tejto lehoty si môže aktivovať novú kartu. Orange si za zablokovanie účtuje 119 korún. Pokiaľ telefón zmizol, zaplatí za novú kartu 476 korún, pričom mu ju domov dovezie kuriér, ktorý si za doručenie vypýta ďalších sto korún.
Obaja operátori dávajú za odhlásenie SIM kariet akciových telefónov pokuty. Ak zákazník Eurotelu pri krádeži prišiel o akciový telefón, finančná sankcia mu nehrozí len vtedy, keď si požiada o znovuzapojenie deaktivovanej karty, prípadne si aktivuje novú ešte v priebehu aktuálneho fakturačného obdobia. Orange dáva zákazníkovi na rozhodnutie 15 dní. Po uplynutí tejto lehoty dostane poštou výzvu na zaplatenie pokuty. Jej výška sa u oboch operátorov odvíja od ceny telefónu, ktorý v rámci akcie dostal a od výšky sumy, ktorú v rámci faktúr splatil.
Prevencia je lepšia než krádež
Mobilné telefóny sa kradnú najčastejšie pre nepozornosť vlastníka a nevšímavosť okolia, v ktorom sa práve pohybuje, napríklad na ulici alebo v reštaurácii. Je lepšie týmto situáciám predchádzať, ako ich riešiť.
Niekoľko odporúčaní:
+ nie vždy sa oplatí na verejnosti ukazovať, že ste majiteľom mobilného telefónu,
+ nenoste mobilný telefón do spoločnosti, najmä keď predpokladáte, že sa zdržíte do nočných hodín, keď vaša pozornosť už nebude stopercentná,
+ v reštaurácii nikdy nenechávajte telefón bez dozoru odložený na stole,
+ mobilný telefón noste vždy tak, aby ste mali nad ním kontrolu,
+ i pri krátkodobom opustení auta si mobilný telefón vždy zoberte zo sebou.
zdroj: www.minv.sk