tak, že nájomca zaplatí vysokú prvú splátku , spravidla vo výške niekoľko desiatok percent z obstarávacej ceny, ďalej platí pravidelné splátky počas doby lízingu a na záver môže odkúpiť predmet lízingu za symbolickú cenu. Prenajímateľ teda do ceny nájmu premieta vlastnú obstarávaciu cenu predmetu lízingu a potom cenu za finančné služby. Touto cenou sú v podstate úroky za požičanie finančných prostriedkov nutných na zakúpenie predmetu lízingu. Výška úrokových sadzieb je tak viac-menej determinujúcim faktorom výhodnosti lízingu. Pokles úrokových sadzieb totiž znamená zatraktívnenie aj tohto druhu požičiavania peňazí. Napokon ukázalo to posledné obdobie na Slovensku. Úrokové sadzby sa znížili, zvýšila sa atraktívnosť finančného lízingu vďaka lepším cenám. Napokon prejavilo sa to zreteľne v záujme nielen podnikateľských subjektov, ale predovšetkým u súkromných osôb, u ktorých je predsa len determinujúcim faktorom pri rozhodovaní práve cena na rozdiel od podnikateľov, ktorí si cenu lízingu uplatnia v nákladoch.
Finančný lízing teda slúži predovšetkým na obstarávanie investícií. Jeho výhodou je, že nájomca môže získať investičný majetok, ktorý nechce alebo nemôže obstarať zo svojich prostriedkov. Podstatný rozdiel oproti úveru je ten, že predmet lízingu je počas doby trvania lízingu majetkom prenajímateľa. Nájomca má teda obmedzenú dispozíciu s predmetom lízingu.
V Slovenskej republike sú dominantným predmetom lízingu od začiatku jeho fungovania osobné a úžitkové automobily, ktorých podiel na celkovom lízingu hnuteľného majetku dosiahol napríklad v prvom polroku tohto roku až 60,6 percent. V absolútnom vyjadrení ide o obstaranie automobilov vo výške 9,36 mld. Sk. Napokon podobná štruktúra je bežná aj v iných európskych krajinách. Lízing osobných a úžitkových automobilov však bude v najbližšom období aj naďalej dominantnou oblasťou, aj napriek možnosti rozvoja lízingu aj v ďalších segmentoch.
V tejto oblasti sa mu darí. Napokon svoju zásluhu na tom aj spomínaná zaujímavejšia a predovšetkým priaznivejšia cena, ktorá podnietila záujem aj zo strany fyzických osôb - nepodnikateľov.
V prospech rozvoja lízingu automobilov hovorí aj možnosť financovať obstaranie ojazdeného automobilu. Takýto produkt sa objavuje takmer vo väčšine lízingových spoločností a jeho objem vzrástol aj v tomto roku.
Z výsledkov lízingu osobných a dodávkových automobilov je zrejmé, že v tomto segmente lízingu došlo k nárastu vo všetkých komoditách. Lízing nových osobných automobilov vzrástol oproti 1. polroku 2000 o 43 %, lízing ojazdených automobilov o 76 %, predaj na splátky v minulom roku sa ešte nesledoval. Veľmi pozitívnym trendom je rast operatívneho lízingu, ktorý sa zaznamenal vo výške 120 %. Vysoký nárast je evidovaný aj v lízingu osobných automobilov pre spotrebiteľov. Svedčí to o zatraktívnení lízingu, pôvodne určeného podnikateľským subjektom, aj pre spotrebiteľov. Je výsledkom rôznych marketingových akcií lízingových spoločností v konkurenčne preplnenom prostredí.
(sbr)