Obstarávanie vozového parku firiem prostredníctvom lízingu znamená v našich končinách v absolútne prevažnej miere použitie finančného lízingu. Aj naďalej je totiž prevládajúcou formou a podľa štatistík Asociácie lízingových spoločností SR jeho podiel predstavoval za prvých šesť mesiacov tohto roku takmer 95 % z celkového objemu lízingu osobných a dodávkových automobilov. Druhou, i keď menej využívanou formou je operatívny lízing. Nejde však o neznámu formu, pretože tento druh lízingu majú vo svojom portfóliu služieb viaceré univerzálne lízingové spoločnosti, ale vyslovene sa mu venujú predovšetkým dve špecializované spoločnosti - Business Lease Slovakia a LeasePlan Slovakia. Ide o spoločnosti, ktoré majú za sebou silnú holandskú materskú spoločnosť a sú pojmom na medzinárodnom trhu. Napokon o tento druh lízingu prejavujú záujem predovšetkým spoločnosti so zahraničnou majetkovou účasťou.
Pre ilustráciu, objem operatívneho lízingu predstavoval v roku 2000 546 mil. Sk a predmetom lízingu bolo tak 896 kusov automobilov. Jeho podiel predstavoval 3,7 %. Prvý polrok tohto roku ukazuje priaznivejšiu situáciu, kedy objem dosiahol už za šesť mesiacov hodnotu 472 mil. Sk s podielom 5,1 percenta.
V Európe je tento druh lízingu na vzostupe. Najlepšie si v tejto oblasti počínajú Holansko a Veľká Británia, kde sa využívaním služieb operatívneho lízingu realizuje už viac ako 40 % všetkých obchodov s vozidlami.
Operatívny lízing možno v skratke charakterizovať ako zmluvný vzťah, pri ktorom nedochádza k zmene vlastníckých vzťahov, tak ako to býva v prípade finančného lízingu. Zmluvným základom býva pri operatívnom lízingu je nájomná zmluva. V praxi sa najčastejšie využíva na prenájom áut, počítačovej a kancelárskej techniky, a tiež na využívanie sezónnych technológií. V prospech jeho využívania hovorí aj fakt, že je vhodnou alternatívou vtedy, keď má spoločnosť záujem o rozvoj svojich obchodných aktivít. Pri voľbe operatívneho lízingu si totiž uvoľní dostatočné množstvo peňazí, ktoré by za iných okolností boli viazané v investíciách. Platí tiež, že operatívny lízing má svoje opodstatnenie vo firmách, ktorá majú širší vozový park. Operatívny lízing totiž znamená aj poskytovanie viacerých služieb. Často sa preto označuje ako „full service leasing“. Nejde teda len o prenájom vozidla na určité obdobie, zvyčajne na jeden až štyri roky, ale aj o ďalšie služby, ako je napríklad: platenie daní a poplatkov, cestná daň, dialničná známka, poplatok za používanie rádia, ďalej povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie, údržba a opravy, výmena a skladovanie zimných a letných pneumatík, vypracovanie interných pravidiel pre používanie firemných vozidiel, vedenie administratívy spojenej s nákupom pohonných hmôt, sledovanie a analýza normovanej spotreby po- honných hmôt, nepretržitá asistenčná služba. Súčasťou služieb je aj zabezpečenie náhradného vozidla v prípade potreby.
Znamená to teda, že správa autoparku zo strany lízingovej spoločnosti znamená pre firmu realizáciu všetkých úkonov od obstarania vozidla až po jeho predaj po ukončení prenájmu. Zároveň v prospech lízingovky hovorí skutočnosť, že vzhľadom na svoje nákupné možnosti dokáže získavať zaujímavejšie ceny, pretože sa jej týkajú veľkoodberateľské zľavy. V prípade jednotlivého zákazníka táto alternatíva neexistuje. Pre zákazníka tento druh lízingu ponúka zníženie množstva viazaného kapitálu mimo účtovnú bilanciu a uľahčenie finančného plánovania. Lízingové spoločnosti nepožadujú počiatočnú akontáciu, ale platia sa pravidelné lízingové splátky, ktoré sú daňovo uznateľnou nákladovou položkou. Takisto nemožno nespomenúť aj zníženie administratívnych úkonov. Firma tak aj za viacero áut dostanu jednu faktúru a finančnému oddeleniu tak odpadá spracovanie jednotlivých účtovných dokladov za vozidlá. Navyše si môže zvoliť spôsob kalkulácie. Lízingové spoločnosti používajú otvorenú a zatvorenú kalkuláciu. Zatvorená kalkulácia znamená, že zákazník platí mesačnú lízingovú splátku, ktorá vychádza z modelu vozidla, dĺžky prenájmu a predpokladaného počtu najazdených kilometrov. Takisto sa tu zohľadňujú služby, ktoré sa zákazníkovi poskytujú. Po skončení platnosti zmluvy nastáva vyúčtovanie viac alebo menej najazdených kilometrov na základe fixne stanovenej ceny za kilometer v lízingovej zmluve. Negatívne rozdiely v porovnaní s kalkulovanými normami idú na účet firmy. Otvorená kalkulácia do podrobnosti ukazuje čiastky za jednotlivé položky. Po skončení zmluvy sa prepočítajú skutočné náklady a porovnajú sa s výškou preddavku zaplateného nájomcom. Ak je rozdiel v prospech nájomcu, dostane presahujúcu sumu naspäť, v opačnom prípade idú rozdiely na vrub lízingovej spoločnosti.
Veľmi pozitívnou výhodou operatívneho lízingu je aj možnosť náhradného automobilu v prípade určitých problémov s už prenajímaným vozidlom. Klient lízingovej spoločnosti tak môže preklenúť takéto nepriaznivé obdobie a nepocíti tak jeho výpadok. Môže sa tiež dohodnúť s lízingovou spoločnosťou na rých- lejšom obmieňaní vozového parku. Všetko záleží od jeho rozhodnutia.
Pri posudzovaní ponúk operatívneho lízingu nie je podstatné sledovať len výšku splátok, odborníci odporúčajú zobrať do úvahy aj rozsah jednotlivých služieb, predovšetkým v položkách údržba a pneumatiky. Tu je potrebné rozlíšiť, či táto položka zahŕňa iba pravidelnú údržbu, alebo ide o kompletnú údržbu vrátane ďalších neplánovaných opráv a či je pravidelná oprava a skladovanie pneumatík vrátane zimných, alebo sa táto služba omedzuje iba na jednu sadu. (r)