BRATISLAVA - Vedenie Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu odmieta niesť zodpovednosť za nízku účasť v eurovoľbách. Obe verejnoprávne médiá tvrdia, že sa zamerali na vysvetľovanie významu volieb a počas kampane dodržali zákon.
V porovnaní s Českou televíziou bolo spravodajstvo STV chudobnejšie pred aj po voľbách. ČT si objednala odhady výsledkov volieb, STV tak neurobila. V priamom prenose z Bruselu v nedeľu večer Slovensko na rozdiel od ostatných štátov neoznámilo predbežné odhady výsledkov.
Člen manažmentu STV Branislav Záhradník povedal, že to "nie je problém STV", lebo na Slovensku žiadna výskumná agentúra nerobila odhady.
Generálny riaditeľ STV Richard Rybníček hovorí, že sa už stáva pomaly folklórom obviňovať STV za každú nízku účasť vo voľbách a v prípade eurovolieb má STV "čisté svedomie".
Rybníček vidí problém v politikoch, ktorí "nepriniesli do kampane jedinú nosnú tému alebo agendu" a do "informovania občanov sa nezapojili ani parlament a vláda".
Vladimír Puchala zo Slovenského rozhlasu je presvedčený, že z pohľadu verejnoprávneho média "sme dôsledne plnili svoje poslanie" a dôvody nízkej účasti "treba hľadať mimo SRo".
Svoje tvrdenie podložil výsledkami májového prieskumu odboru mediálneho výskumu Slovenského rozhlasu, z ktorého vyplýva, že nezáujem o eurovoľby vysvetľovali respondenti "predovšetkým vnútropolitickou situáciou", keď takmer 42 percent opýtaných bolo "politikou dlhodobo znechutených" a takmer 35 percent vyslovilo názor, že "politici sa o občanov zaujímajú iba pred voľbami".
Podobný názor majú aj predsedovia Rady STV a Rozhlasovej rady. "Trošku sa presúva vina na médiá, hoci primárny činiteľ, ktorý má za účasť zodpovedať, sú politici a politické strany. Tie pristúpili k týmto voľbám ako k voľbám druhej kategórie," povedal predseda Rady STV Miroslav Kollár.
Kollár pripúšťa, že STV mohla urobiť viac. "V tejto chvíli sa to dá vnímať aj ako odraz profesijných možností redakcie spravodajstva."
Predseda rozhlasovej rady Vladimír Dzurjanin si myslí, že úlohou Slovenského rozhlasu nie je zvyšovať volebnú účasť. O ňu by mali mať záujem kandidujúce subjekty, ktorým "rozhlas poskytol priestor vymedzený zákonom". Vysielanie Slovenského rozhlasu vysvetlilo podľa neho zrozumiteľne a dostatočne podstatu eurovolieb. "Dôvody nízkej volebnej účasti vidím inde a prieskumy verejnej mienky ich jasne pomenúvajú," povedal.
Česká televízia
Podľa zákona Česká televízia poskytla 14 hodín vysielacieho času zadarmo. Okrem toho všetkých 31 lídrov kandidujúcich strán pozvala do relácie Dobré ráno podľa vyžrebovaného poradia. "V rovnakom duchu sme počas volebnej kampane urobili spolu šesť predĺžených vydaní spravodajskej relácie Komentáre," povedal Nikolaj Savický, analytik strategického rozvoja Českej televízie. V relácii sa opäť podľa vylosovaných volebných čísiel zišlo spolu päť kandidátov do Európskeho parlamentu, tí debatovali pri "okrúhlom stole".
Podľa Savického má televízia dosah na volebnú účasť, myslí si však, že je to vecou všetkých médií.
STV
STV ponúkla 5 hodín na vysielanie šotov pre politické strany za ceny od 3- do 10-tisíc korún za jeden šot v závislosti od vysielacieho času a programu, teda zhruba za desatinu bežnej ceny pre reklamu.
Politické strany si spolu objednali len 51 minút a 40 sekúnd, čo je 17 % z ponúkaného času.
STV neorganizovala okrúhle stoly. Člen vedenia STV Branislav Záhradník sa odvolal na zákon, podľa ktorého je kampaň pred eurovoľbami "platenou politickou reklamou".
Keďže STV má zákonom stanovené limity pre vysielanie reklamy, nemohla podľa Záhradníka do tohto času vtesnať debatu pri okrúhlom stole, lebo napríklad večer (19.30 - 22.00) môže mať v jednej hodine vysielania maximálne osem minút reklamy.
"Zmestiť okrúhly stôl do ôsmich minút je nezmysel. Taktiež pozvanie 17 kandidujúcich subjektov do diskusnej relácie," povedal Branislav Záhradník
Slovenský rozhlas
Slovenský rozhlas ponúkol politickým stranám 5 hodín na vysielanie 30-sekundových šotov, pre každú stranu maximálne 35, jeden za 2 500 korún + 19 % DPH. Bežne v hlavnom čase stojí 15 000 korún plus DPH. Okrem šotov Slovenský rozhlas v kampani do eurovolieb predstavil špičkových kandidátov. Dvakrát na túto tému zameral Sobotné dialógy, raz Nočné dialógy a dve besedy v Popoludní s rozhlasom. (dro)