Tomáš
Vzhľadom na rozsah tejto problematiky uvádzame aspoň základné informácie týkajúce sa kúpy vozidla v zahraničí.
Po našom vstupe do Európskej únie sa kúpa tovaru, teda i motorového vozidla zjednodušila, treba si však uvedomiť pár rozdielov medzi kúpou nového a ojazdeného auta. V oboch prípadoch sa kúpa vozidla občanom SR v niektorej z členských krajín EÚ nepovažuje za dovoz. Pokladá sa za kúpu rovnako ako v prípade občana ktorejkoľvek členskej krajiny pri jeho prevoze cez hranice. Predchádzajúci colný režim s krajinami EÚ zanikol, teda pri dovoze vozidla z členskej krajiny EÚ sa neuplatňuje žiadne clo. Kúpa nových áut v členských krajinách EÚ sa výrazne zjednodušila.
V prípade dovozu vozidla z nečlenskej krajiny EÚ sa však clo bude uplatňovať (ide napríklad o USA, Japonsko, Južnú Kóreu a pod.). Pôvodné clo vo výške 17,1 percenta s účinnosťou od 1. 5. 2004 kleslo na sadzbu 10 percent z ceny vozidla. V takýchto prípadoch sa ponecháva na dovozcovi (občanovi SR), či clo zaplatí v štáte, cez ktorý vozidlo vstupuje do EÚ, alebo v krajine, kde má trvalé bydlisko, pretože uhradené clo aj tak skončí v spoločnej európskej pokladnici.
Z uvedeného vyplýva, že nové vozidlá kúpené, respektíve vyrobené v členských štátoch EÚ nebudú zaťažené clom ani pri individuálnej, ani pri hromadnej kúpe a ich dovoze, treba však uhradiť príslušnú DPH podľa miesta trvalého bydliska dovážajúceho, bez ohľadu na to, či je, alebo nie je platiteľom DPH, pričom za nové vozidlo sa pokladá vozidlo, ktoré nemá najazdených viac ako 6000 kilometrov, alebo v čase jeho dodania neuplynulo viac ako šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky.
V prípade dovozu ojazdeného auta uvádzame pre zjednodušenie prehľad poplatkov súvisiacich s jeho dovozom. Určitou nevýhodou môže byť vysoký správny poplatok za schválenie technickej spôsobilosti. Ten sa podľa veku automobilu pohybuje od 10 000 do 50 000 korún. Pri dovoze ojazdeného auta treba popri DPH, vo výške 15 až 25 percent v závislosti od krajiny dovozu, uhradiť poplatok za certifikát konformity vo výške 4100 Sk, STK do 600 Sk, poplatok za schválenie technickej spôsobilosti v závislosti od veku vozidla od 10 000 až do 50 000 Sk v prípade vozidla staršieho ako šesť rokov a poplatok za evidovanie vozidla vo výške 2000 korún.
m m m
Na záver teda predkladáme prehľad základných úkonov súvisiacich s kúpou motorového vozidla. Predovšetkým treba mať doklad o kúpe a cene vozidla, od predávajúceho získať zahraničný technický preukaz a zaplatiť daň z pridanej hodnoty (DPH). Pri prechode cez hranicu sa neplatí žiadne clo ani poplatok, ak ide o vozidlo dovezené z krajín EÚ. Po dovoze vozidla na Slovensko treba podať žiadosť na dopravnom odbore príslušného obvodného úradu o zaregistrovanie vozidla (predkladá sa doklad o kúpe vozidla, zahraničný technický preukaz, preukazuje sa vek ojazdeného vozidla za účelom vyrubenia príslušných poplatkov), absolvovať STK - kontrolu pred schválením technickej spôsobilosti, ak je úspešná, možno žiadať opäť na odbore dopravy o vydanie technického preukazu a vydanie rozhodnutia o technickej spôsobilosti auta a nakoniec ho prihlásiť na polícii (kde mu pridelia evidenčnú značka) a v poisťovni (kvôli povinnému zmluvnému poisteniu). Zároveň treba uhradiť i poplatok do Recyklačného fondu vo výške 3000 korún, a to najneskôr v deň zápisu vozidla do evidencie.