Beckham si vymení loptu s Del Pierom a Raúl nezadržateľne strieľa. To nie je scéna z nejakého zápasu, ale z televíznej reklamy. Futbalových šotov na obrazovkách s blížiacim sa európskym šampionátom pribúda a firmám sa darí zostavovať tímy, nad ktorými by zaplesalo srdce každého trénera.
Hráči majú reklamy radi. Zarobia si v nich často viac, ako berú v kluboch. David Beckham je najlepšie plateným futbalistom sveta, v Reale má zaručených desať miliónov dolárov ročne, ale podľa časopisu Focus dostal vlani za reklamy dvadsať miliónov. A táto suma ešte porastie, pretože kapitán anglickej reprezentácie predĺži lukratívnu zmluvu s Adidasom až do roku 2008. Spojil sa i s Gillette, čo by pre neho mal byť vôbec najlepší kontrakt.
Ceny za televíznu reklamu sa šplhajú do závratných výšok. Podľa agentúry Reuters bude polminútový šot v komerčnej prestávke počas zápasu na EURO stáť asi 45-tisíc dolárov a pri finále ešte omnoho viac. Firmy majú zrátané, že sa im i tak veľké investície vyplatia. Šampionát má mať podľa odhadov väčšiu sledovanosť ako olympijské hry v Aténach. A tak Adidas posadil Zidana, Beckhama, Del Piera, Raúla na skútre a poslal ich hrať futbal kamsi do portugalského parku.
Idylka sa skončila, keď nemecký brankár Oliver Kahn nechtiac kopol loptu na korbu nákladného auta, ktoré ju odváža do diaľky. Zlé jazyky tvrdia, že pre sporné kvality nového Roteira by si brankári želali, aby nákladiak nenávratne odviezol všetky tieto lopty. Konkurenčná firma Nike zvolila pre svoju reklamnú kampaň fiktívny zápas medzi Portugalčanmi a Brazílčanmi, v ktorom hrá hlavnú úlohu Ronaldinho. Brazílsky útočník je na neudržanie a zastaví ho až sklz rozhodcu. Autorom neprekážalo, že Ronaldinho na ME hrať nemôže.
V ich reklame si naopak veľmi nezahrá Talian Totti, ktorý môže len zlostne nakopnúť loptu v rade pred štadiónom. Brazílčania Ronaldinho a Roberto Carlos sú aj ústrednými postavami v šote Pepsi Coly, ktorý je zasadený do stredoveku. V ňom ale nemôže chýbať ani David Beckham ako vôbec najväčší reklamný ťahúň, ktorý fanúšikom predáva naozaj kadečo. Reuters pripomína, že niekedy to môže vyvolať značné problémy. V roku 2000 si dal anglický kapitán vo svete reklamy vlastný gól, keď propagoval gel na vlasy a pritom si nechal oholiť hlavu. Mobilný operátor Vodafone sa zase podľa zákulisných informácií snažil Beckhamovi rozhovoriť prestup do Realu, pretože sponzorom madridského klubu je konkurenčný Siemens.
Českí futbalisti tentoraz v nadnárodných reklamách neúčinkujú. Aj v minulosti dostávali pozvánky do nich len zriedka. Najviac si s hviezdami v reklame zahral Tomáš Rosický v zakázke pre Nike. Pavlovi Nedvědovi nevyniesol veľký reklamný kontrakt ani zisk Zlatej lopty pre najlepšieho futbalistu Európy. Firmy si vyberajú tváre, ktoré sú známe a populárne medzi najväčším počtom fanúšikov. (čtk)