cestovných kancelárií, čo je o takmer sedem percent menej, ako v roku 2002. Pod nižší počet vycestovaní sa podpísal vojnový konflikt v Iraku, epidémia SARS, ako aj zhoršená ekonomická situácia obyvateľov Slovenska.
Koruna pomáha predaju
Podľa súčasného vývoja predaja v cestovných kanceláriách sa v tomto roku ďalší pokles predaja neočakáva. Cestovné kancelárie avizujú už dnes zvýšenie predaja o 8 - 10 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom, pričom sa očakáva, že v závere sezóny bude nárast počtu klientov ešte vyšší. Na jednej strane neexistujú negatívne vplyvy v podobe vojnového konfliktu alebo hrozby ochorenia na SARS, na druhej strane zvýšeniu predaja výrazne napomáhajú ceny zájazdov, ktoré sa z dlhodobého hľadiska už niekoľko rokov nezvyšujú. Naopak, v tomto roku viaceré cestovné kancelárie ponúkajú zájazdy za ceny nižšie ako v minulom roku. Je to odraz dlhodobého posilňovania slovenskej koruny, výrazného prepadu dolára, ktorý ovplyvnil predovšetkým ceny leteckej dopravy, ale i konkurenčného tlaku na trhu slovenských kancelárií. Ďalšie posilňovanie koruny voči euru prenášajú cestovné kancelárie do zliav a rôznych mimoriadnych ponúk.
Zľavy budú tento rok obmedzené
Minulý rok sa už z týchto dôvodov niesol v znamení ponúkania výrazných zliav na poslednú chvíľu, tzv. last minute. Aj napriek tomu si v tomto roku viac ako tretina z predpokladaného počtu klientov dovolenku kúpila s výrazným predstihom. Využili tak zľavy cestovných kancelárií typu first moment (zľava za včasný nákup).
Po skúsenosti s minulým rokom však boli cestovné kancelárie tento rok opatrnejšie. Nakontrahovali menej kapacít, aby tak predišli výraznejším zľavám typu last minute. Ak k tomu prirátame fakt, že predaj v tomto roku je lepší ako v roku predchádzajúcom, vychádza nám, že ponuka last minute zájazdov bude v tomto roku podstatne obmedzená.
Zájazdy predávané na poslednú chvíľu však už z nášho trhu nevymiznú. Ide len o to, akú vysokú zľavu bude cestovná kancelária ochotná (prinútená) dať. Klient si však na takúto ponuku zvykol a tak cestovné kancelárie už i zľavu vo výške 10 - 20 % prezentujú ako ponuku last minute, hoci do odchodu zájazdu je viac ako mesiac.
Kontrolórmi sú sami zákazníci
Všeobecne platí, že záujem klientov výrazne vzrastá s lepším a teplejším počasím. Klienti práve v týchto dňoch začali cestovné kancelárie doslova okupovať. Práve pri tejto príležitosti je potrebné pripomenúť, že na Slovensku podniká ešte mnoho cestovných kancelárií, ktoré nespĺňajú zákonom stanovené podmienky. Ide najmä o zákonné poistenie proti úpadku (insolventnosti) cestovnej kancelárie. I napriek tomu, že zákon platí už tri roky, mnohé cestovné kancelárie sa snažia zákon obchádzať a podnikajú bez príslušnej poistky. Umožňuje im to aj nedostatočná kontrola kompetentných orgánov.
Najspoľahlivejšími kontrolórmi sú však klienti. Klienti by si mali dať pozor na to, či skladajú zálohu za zájazd v cestovnej kancelárii, ktorá je poistená. Môže sa totiž stať, že v prípade jej krachu o svoje peniaze prídu, alebo v čase prebiehajúcej dovolenky nebude mať kto zaplatiť cestu späť. Klienti by sa nemali uspokojiť s odpoveďou pracovníkov, že poistenie majú zabezpečené. Cestovná kancelária je povinná preukázať sa klientovi dokladom o poistení.
Chorvátsko
Najnavštevovanejšou krajinou je dlhodobo Chorvátsko, ktoré v roku 2003 navštívilo 105,5 tisíca obyvateľov Slovenska prostredníctvom cestovných kancelárií. Ani v tomto roku to nebude inak, hoci medziročne navštevuje túto krajinu už druhú sezónu stále menší počet klientov. Dôvodom sú rastúce ceny ubytovacích zariadení a pomerne vysoké vedľajšie výdavky.
Mnohé hotely v Chorvátsku totiž prešli privatizáciou a najmä rekonštrukciou, zvyšujú štandard poskytovaných služieb a vo väčšej miere sa presadzujú
na trhoch západnej Európy, najmä Talianska. V prospech Chorvátska však stále hovorí relatívne malá vzdialenosť zo Slovenska, rečová príbuznosť a najmä prekrásne pobrežie, výnimočné z celosvetového hľadiska. Už v minulom roku k týmto pozitívam pribudlo rýchle budovanie diaľničnej siete a tak i v tomto roku budú naši turisti potrebovať opäť menej času na dosiahnutie dovolenkového cieľa.
Grécko
Druhou najčastejšie navštevovanou krajinou je Grécko. V roku 2003 ho navštívilo 71,4 tisíca klientov zo Slovenska a podľa súčasného vývoja predaja sa zdá, že v tomto roku bude počet vycestovaní ešte o 7 - 10 % vyšší. Dlhoročne vysoký a stále rastúci počet návštevníkov je dôsledkom úžasnej symbiózy prírodných a kultúrno-historických daností krajiny. Záujem je predovšetkým o ostrovy, obľúbené sú však i letoviská na severe Grécka a to najmä pre klientov, ktorí uprednostňujú autobusovú dopravu. Obavy, že v roku konania sa olympijských hier bude Grécko ponúkať iba drahé ubytovanie, sa nenaplnili. V rekreačných strediskách si miestne kancelárie veľmi dobre uvedomili, že nemôžu prípadný zisk za jeden olympijský rok vymeniť za dlhodobú spoluprácu. Celý tlak olympiády sa presunie predovšetkým do Atén a tak jedinou zmenou pre návštevníkov rekreačných stredísk v Grécku bude v tomto roku to, že fakultatívne výlety do Atén sa budú konať iba na začiatku a na konci turistickej sezóny. Grécko je krajina, ktorá počtom návštevníkov zo Slovenska môže konkurovať Chorvátsku.
Taliansko a Bulharsko
Ešte v roku 2003 bolo treťou najnavštevovanejšou krajinou Taliansko s počtom 57-tisíc
klientov. V tomto roku sa podľa vývoja predaja zdá, že na tretie miesto sa dostane Bulharsko (v minulom roku 36-tisíc klientov), ktoré zaznamenáva najdynamickejší rast návštevnosti zo Slovenska. Dôvodom sú predovšetkým nízke vedľajšie výdavky, porovnateľné so Slovenskom. Túto výhodu podporujú i pomerne kvalitné služby. Najmä v posledných dvoch rokoch vybudovali v Bulharsku množstvo nových súkromných penziónov rodinného typu, zrekonštruovalo sa množstvo hotelov a pribúda i kvalitné ubytovanie na súkromí.
Taliansko má v porovnaní s Bulharskom výhodu v dostupnosti, veď najbližšie piesočnaté pláže sú vzdialené od hraníc Slovenska len 600 kilometrov. Kvalitná cestná sieť umožňuje pohodlne dosiahnuť i južnejšie časti Talianska a tak stále viac turistov objavuje napríklad Palmovú riviéru, oblasť Kalábrie či Apúliu. Predovšetkým južné časti ponúkajú iné Taliansko s prekrásnym pobrežím, kde pláže nie sú také preľudnené ako na severe. Zaujímavou je skutočnosť, že južná časť Talianska je vo vedľajších výdavkoch podstatne lacnejšia ako rozvinutý sever. Cestovné kancelárie odhadujú, že Taliansko v tomto roku navštívi približne rovnaký počet
klientov, ako v minulom roku.
Egypt
Hitom tohtoročnej letnej turistickej sezóny v leteckej doprave je Egypt. Práve Egypt je destinácia, kde sa najviac prejavil vplyv slabého dolára a ceny zájazdov sú nižšie ako do iných krajín. Kým v roku 2002 navštívilo Egypt 16,6-tisíca turistov zo Slovenska, v roku 2003 to bolo už 26,2-tisíca a očakáva sa, že v tomto roku to bude až 35-tisíc turistov. Egypt tak už v minulom roku predstihol Tunisko, ktoré navštívilo 20,9-tisíca klientov.
Španielsko
Kým Grécko, Bulharsko a Egypt sa tešia mimoriadnemu záujmu, Španielsko prežíva na našom trhu menšiu krízu. V roku 2003 ho navštívilo 15,9-tisíca turistov zo Slovenska, čo je o takmer 24 percent menej ako v roku 2002, podľa vývoja predaja v tomto roku môžeme očakávať ďalší pokles klientov.
Na Slovensku sa stále málo darí poznávacím zájazdom. Kým v susednej Českej republike sa každý desiaty účastník zahraničných zájazdov zúčastní poznávacieho zájazdu, na Slovensku je to až každý štyridsiaty.
Pokles cien leteckých zájazdov vyvoláva zvýšený dopyt práve po tomto type zájazdu. I napriek tomu však najviac Slovákov využíva dopravu autobusom. V roku 2003 vycestovalo na dovolenku autobusom vyše 192-tisíc klientov, očakáva sa, že v tomto roku to bude približne rovnaký počet. Klientov leteckých zájazdov bolo v roku 2003 približne 160-tisíc, v tomto roku sa však očakáva ich nárast až na 175-tisíc. Predpokladá sa i zvýšený počet klientov, ktorí využívajú dopravu vlastným autom (v roku 2003 to bolo približne 55-tisíc).
PAVOL KOMORA
(Autor je viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií)