Slováci budú tento rok cestovať viac ako vlani. Jednotlivé cestovné kancelárie hovoria až o 20-percentnom náraste predaja zájazdov oproti minulému roku. Viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Pavol Komora tvrdí, že priemerný nárast predaných zájazdov je asi o 8 percent.
Najviac Slovákov bude už tradične dovolenkovať na chorvátskych plážach. Minulý rok túto krajinu navštívilo prostredníctvom cestovných kancelárií 105-tisíc Slovákov. Tento rok by ich však malo byť o niečo menej. Podľa Komoru za to jednoznačne môžu neustále sa zvyšujúce ceny. "V Chorvátsku ubúdajú lacnejšie ubytovacie zariadenia a pribúdajú drahšie a kvalitnejšie." Slováci si však stále vyberajú dovolenku predovšetkým na základe ceny. Chorvátsko je najobľúbenejšou turistickou destináciou Slovákov najmä pre jeho blízkosť - z Bratislavy je to k moru na Istriu len 570 kilometrov. Malá vzdialenosť preto predstavuje aj nízku cenu za dopravu.
Druhým najobľúbenejším letoviskom Slovákov zostane Grécko. K vlaňajším 75-tisícom Slovákov, ktorí tu dovolenkovali, tento rok pribudne ďalších 5 percent. Naopak mierny úbytok
by malo zaznamenať tretie Taliansko. V počte slovenských turistov sa tento rok pravdepodobne na tretie miesto dostane Bulharsko. Ponúka nízke ceny a stále sa zvyšujúcu kvalitu. Podľa odhadov cestovných kancelárií, by tu malo dovolenkovať až 47-tisíc Slovákov, čo je o 11-tisíc viac ako minulý rok.
Z najväčšieho nárastu slovenských dovolenkárov by sa tento rok mal tešiť Egypt. "Je hitom sezóny. Nárast záujmu oproti minulým rokom je určite viac ako stopercentý," hovorí obchodná riaditeľka cestovnej kancelárie Ruefa Reisen Stanislava Halmová. Aj tu je dôvodom stúpajúceho záujmu cena. Egypt je dolárová destinácia. Dolár za posledný rok zlacnel asi o korunu. Ceny znížili aj egyptskí hotelieri v snahe prilákať viac zákazníkov. Minulý rok na nich totiž doľahli dôsledky irackej vojny, ktorá zapríčinila, že napríklad do Tuniska, Turecka a Egypta prišlo menej dovolenkárov. Nízkej cene napomohol aj konkurenčný boj jednotlivých aerolínií, ktoré takisto znižujú ceny. Za letenky sa navyše platí v dolároch.
Najväčší pokles pravdepodobne tento rok zaznamená Španielsko. Prostredníctvom cestovných kancelárií ho navštívilo vlani 15-tisíc Slovákov. Španieli však zatiaľ nezareagovali na egyptskú konkurenciu a s cenami nehýbali. Navyše v Španielsku sa platí v eurách a nie v dolároch.
Cudzincov na Slovensku bude menej
Slovensko bude musieť tento rok bojovať s výrazným poklesov počtu cudzincov, ktorí sa rozhodnú stráviť dovolenku na Slovensku. Už v zime zaznamenali slovenskí hotelieri asi 30-percentný prepad počtu dovolenkujúcich cudzincov.
Hory i kúpele - naše dve najvýraznejšie turistické atrakcie totiž získali silnú konkurenciu v okolitých štátoch. Poľsko, Maďarsko i Česko v posledných rokoch výrazne investovali do rozvoja ubytovacích a rekreačných zariadení, zatiaľ čo na Slovensku sa až na malé zmeny takmer nič neudialo.
Okolité krajiny zároveň každoročne zvyšujú aj prostriedky na propagáciu v zahraničí. Na Slovensku je ročný rozpočet Slovenskej agentúry pre rozvoj cestovného ruchu asi 40 miliónov korún. Česká republika pritom na propagáciu vynakladá v prepočte stovky miliónov a Maďarsko až celú miliardu. Výsledkom je rapídne zaostávanie za susedmi. Už vlani Slovensko dosiahlo len necelých 24 percent devízových príj-
mov Česka. V porovnaní s Maďarskom sme na tom ešte horšie.
Najviac klientov nám podľa prezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Róberta Kohlmanna ubudne z Nemecka, Poľska a Českej republiky.
Z týchto troch krajín k nám pritom prichádza najväčšie množstvo turistov.
Významným faktorom nezáujmu o Slovensko je aj vysoký kurz koruny, ktorý sa oproti euru za posledný rok zvýšil o 2,5 percenta, českej korune o 4,6 percenta, poľskému zlotému o 11,3 percenta a maďarskému forintu o 5,6 percenta. Toto posilnenie koruny automaticky znamená zdraženie dovolenky na Slovensku pre zahraničných turistov. O 5 percent zdvihlo cenu aj januárové zjednotenie sadzieb dane z pridanej hodnoty.
Paradoxne nevýhodný je pre slovenský cestovný ruch aj náš vstup do Európskej únie. Cestovné kancelárie z krajín únie nemuseli doteraz platiť DPH z časti zájazdu, ktorá tvorí ich prirážku. Podľa Kohlmanna sa to na cene zájazdu premietne asi štyrmi percentami. Ani slovenské cestovky, ktoré k nám dovážajú klientov, nemuseli do dňa vstupu do únie platiť DPH. Cena zájazdov sa tak zvýšila asi o dve percentá.
Chýba u nás zvýhodnenie domácej dovolenky
Hlavnou príčinou odlivu klientov zo Slovenska je však konkurencia. Vlády okolitých štátov prispievajú na rozvoj cestovného ruchu a zároveň ponúkajú finančnú podporu tým, ktorí strávia dovolenku doma. V Maďarsku môže zamestnávateľ prispieť zamestnancom na domácu dovolenku ročne sumou takmer 8-tisíc korún a v Poľsku 7-tisíc. Túto sumu si môže odrátať z daňového základu a neplatí za ňu žiadne odvody. Veľa zamestnávateľov túto možnosť využíva, pretože je to oveľa lacnejšie, ako dať zamestnancom prémie. Odmeny sú zdanené, zamestnanec z nich navyše musí zaplatiť odvody a tie musí zaplatiť aj zamestnávateľ. Z príspevku na dovolenku sa pritom neplatia ani dane, ani odvody. Ešte minulý rok mohli aj slovenské firmy prispieť ročne každému zamestnancovi tisíckou. Daňovou reformou sa však táto možnosť zrušila.
Občania okolitých krajín aj vďaka príspevku trávia dovolenku doma. Rekreačné zariadenia majú tak viac klientov a môžu investovať do rozvoja. Vďaka rozvoju potom získavajú aj viac zahraničných klientov. Podľa bývalej riaditeľky Slovenskej agentúry pre rozvoj cestovného ruchu Ivany Magátovej takto vybudovalo svoj turistický ruch napríklad aj susedné Rakúsku.
PETER CSERNÁK