Letecké spoločnosti si účtovali za letenky podľa toho, odkiaľ zákazník pochádzal. Podľa Európskej komisie to už nemôžu robiť, pretože ide o diskrimináciu. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
Európska komisia včera zverejnila výsledky vyšetrovania, ktoré začala na podnet spotrebiteľov v decembri minulého roka v 18 západoeurópskych leteckých spoločnostiach. Letecké spoločnosti už väčšinou národné rozdiely na online rezervácie leteniek odstránili. "Diskriminačné cenové praktiky pri predaji leteniek cez internet už nie sú problém," oznámil včera novinárom hovorca Európskej komisie Gilles Gantelet. "Už sa to nikdy nestane," dodal.
Niektoré letecké spoločnosti, ako napríklad British Airways a SAS priznali, že k zákazníkom v minulosti nepristupovali rovnako, no rozdielny prístup už odstránili. Využívali poštovú adresu, alebo adresu kreditnej karty na to, aby zistili bydlisko klienta. V závislosti od krajiny potom účtovali rozdielne ceny. Tie pritom nevyplývali zo žiadnych podstatných dôvodov, ako napríklad dátumu kúpy či možnosti pozmeniť si rezerváciu, ale len z klientovej adresy. Zákazníci to považovali za diskrimináciu a porušenie pravidiel európskeho vnútorného trhu.
Medzi osemnástimi leteckými spoločnosťami, ktoré od Európskej komisie dostali list so žiadosťou o vysvetlenie boli Lufthansa, Air France, Alitalia, KLM, British Midlands, Virgin Atlantic, Aer Lingus Iberia a Austrian Airlines. Mnohé zo šestnástich firiem, ktoré na výzvu odpovedali, uviedli, že zákazníkov nediskriminovali, a tí, čo sa priznali, oznámili, že praktiky okamžite stopli. Na žiadosť podľa agentúry DPA neodpovedali iba aerolínie Alitalia a Olympic Airways. EK si pred tým, ako potvrdila, že letecké spoločnosti predávajú online letenky pre všetkých obyvateľov EÚ bez diskriminácie, overila reálny stav v praxi. Pri klasických, papierových letenkách sa však rozdiely v cene ešte môžu vyskytnúť, pretože firmy majú rozdielne náklady pri ich vystavovaní a odosielaní. (tasr, čtk, reuters)