Podľa expertov by turbulencia ani veľký tlak na smerovky kormidla, ktorý by vyvinul zúfalý pilot, nemali stačiť na to, aby sa ako v tomto prípade utrhlo celé kormidlo od trupu. „Myslím, že kormidlo malo už predtým nejaký štrukturálny problém a zlyhalo by skôr či neskôr,“ povedal bývalý vyšetrovateľ Amerického úradu pre bezpečnosť dopravy (NTSB) Greg Feith. „Zdá sa mi, že to bola veľmi mimoriadna havária, pre ktorú nemáme paralelu,“ povedala v piatok predsedníčka NTSB Marion Blakeyová. Podľa vyšetrovateľov sa Airbus A-300 dvakrát silno zatriasol, keď narazil na vzdušný vír vytvorený Boeingom 747 japonskej spoločnosti JAL, ktorý štartoval pred airbusom a v okamihu havárie bol šesť kilometrov pred ním.
Podľa Toma Ellisa z advokátskej kancelárie zastupujúcej 265 obetí havárie by však turbulencia za štartujúcim lietadlom nemohla spôsobiť takú haváriu. „Airbus A-300 je konštruovaný tak, aby takéto nárazy vydržal.“
Podľa agentúry AP prišlo k podobnej havárii iba raz, v roku 1985, keď Boeing 747 spoločnosti JAL stratil kormidlo na linke z Tokia do Osaky. Posádka krúžila pol hodiny a nebola schopná určiť, prečo stratila kontrolu nad strojom. Boeing nakoniec narazil do horského masívu a pri havárii zomrelo 520 ľudí.
Niektorí experti sa domnievajú, že kormidlo, skonštruované z kompozitných materiálov, malo zrejme akýsi nezaznamenaný problém. Jeden zo šiestich úchytov kormidla musel byť opravený predtým, ako bol airbus dodaný American Airlines v roku 1988. Problém môže súvisieť aj s incidentom z roku 1994, keď havarovaný airbus postihla silná turbulencia, pri ktorej bolo zranených 47 ľudí.
Záznamy z čiernych skriniek lietadla tiež ukázali, že piloti sa snažili lietadlo zachrániť. „Vieme, že piloti sa aktívne snažili dostať lietadlo z problémov,“ povedala Blakeyová, ale upozornila, že to neznamená, že by išlo o chybu pilota. (čtk)