Ak váš pohľad z reštaurácie zablúdi na okraj rozjazdovej dráhy zarastený trávou, možno si všimnete opustené lietadlo. Ten starý Boeing-707 na okraji letiskovej plochy je pripomienkou nezákonného obchodu so zbraňami. Aspoň tak to píše britský denník The Observer.
Lietadlo na bratislavskom letisku havarovalo vo februári 1999 pri pokuse vzlietnuť. Vrak dodnes stojí na kraji letiskovej plochy preto, že nie je jasné, kto by mal hradiť náklady na jeho likvidáciu. Podľa úradnej správy bolo lietadlo v čase nehody prázdne a zvyčajne prepravovalo ryby z Tanzánie cez Egypt do Bratislavy.
The Observer však píše, že boeing využíval Angličan Christopher Barrett-Jolley na prepravu zbraní do Sudánu. Napriek zbrojnému embargu Európskej únie.
To však nebol prvý podozrivý zbrojný obchod, ktorý sa uskutočnil cez Slovensko. Už v roku 1993 začala bratislavské letisko využívať česká firma Agroplast. Jej obchody sa zastavili v roku 1999, keď v Azerbajdžane zadržali zásielku lietadiel MiG-21 určených pre Severnú Kóreu a pre ktoré bolo vystavené falošné potvrdenie o konečnom užívateľovi. Prípad doteraz nie je uzavretý a šéf Agroplastu Peter Pernička sa skrýva v zahraničí.
Najnovšie Slovensko vystupuje v škandále okolo dodávok zbraní do Libérie, pre ktorú platí embargo OSN od roku 1992. Podľa správy vyšetrovateľov OSN slovenský občan Peter Jusko a jeho firmy hrali významnú úlohu v týchto obchodoch, napríklad pri vývoze jedného vrtuľníka z Kirgizska cez Slovensko. (čtk)