V Bratislave je verejná doprava najdrahšia

BRATISLAVA/ŽILINA/TRENČÍN/KOŠICE - Bratislavčania platia za cestovné v mestskej hromadnej doprave v priemere o dve koruny viac ako cestujúci v ostatných slovenských mestách. Iba dopravný podnik v hlavnom meste prešiel na časové cestovné lístky, ktoré ..

BRATISLAVA/ŽILINA/TRENČÍN/KOŠICE - Bratislavčania platia za cestovné v mestskej hromadnej doprave v priemere o dve koruny viac ako cestujúci v ostatných slovenských mestách. Iba dopravný podnik v hlavnom meste prešiel na časové cestovné lístky, ktoré časovo limitujú trvanie jednej cesty, napríklad základný lístok stojí 14 korún a umožňuje cestovať desať minút. Ostatné podniky používajú buď neprestupné tikety, napríklad v Žiline, alebo trenčianska SAD-ka cestujúcim ponúka aj možnosť zakúpenia časových prestupných lístkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Cestovanie v Bratislave predražujú najmä každodenné zápchy. Harmonogramy, ktoré visia na každej zástavke, síce informujú o príchodoch verejnej dopravy i o tom, koľko zástavok napríklad autobus za spomínaných desať minút absolvuje, no v dopravnej špičke sa na ne spoliehať nedá. Trolejbusy a autobusy sa po autami upchatých cestách pohybujú podstatne pomalšie a často sa stáva, že cestujúci strávi celých desať minút čakaním na semafore na Račianskom mýte. V centre hlavného mesta sa dlhodobo cez deň na lístky cestovať vôbec neoplatí.

Istejšie je pri každodennom cestovaní staviť na električky, pretože koľajnice musia podľa vyhlášky zostať voľné, či kúpiť si polhodinový cestovný lístok, ktorý po májovom zdražení vyjde na 18 Sk. Časové obmedzenia odpadajú úplne, ak si cestujúci kúpi mesačnú či štvrťročnú električenku. Z ekonomického hľadiska ide o najlacnejšie riešenie, pretože ak denne absolvuje štyri cesty dlhšie ako desať minút, zaplatí za mesiac vyše 2100 korún. Mesačná celosieťová električenka (celosieťový lístok) pritom v súčasnosti stojí trojnásobne menej.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravný podnik v Bratislave napriek tomu, že je cestové v hlavnom meste vyššie ako napríklad v Prahe, končí každoročne v strate. Dôvodom sú podľa riaditeľa ekonomického rezortu Viliama Majdu aj nízke dotácie, ktorými na verejnú dopravu v Bratislave prispieva štát a mesto. Finančná podpora zo štátnej kasy podľa generálneho riaditeľa Jána Zachara medziročne rástla o štyri a pol percenta, pričom len inflácia vzrástla dvojnásobne, uviedol pre TASR. Ak by podnik chcel hospodáriť s vyrovnanými výsledkami a bez dotácií, musel by cestovné podľa Majdu vzrásť 110 až 115 percent, teda viac ako dvojnásobne. Základný, desaťminútový lístok by tak stál približne 28 Sk.

O zvyšovaní cestovného však rozhodujú politici. Tento rok Bratislavský samosprávy kraj odsúhlasil nárast cien o 9,3 percenta. Podľa Zachara si DPB chcel májovým zdražením cestovného aspoň sčasti nahradiť svoje ekonomické straty spôsobené zmenou sadzby DPH zo 14 na 19 percent. Tak isto sa snažil vyrovnať vplyvy zvýšenia spotrebnej dane na motorovú naftu a nárast nákladov na energie či poistenie vozidiel a majetku. Zvýšenie cien však vykryje len 40 miliónov zo 107,5 milióna korún, o ktoré sa podľa Zachara prehĺbi stratové hospodárenie podniku, ktorý aj vlani, tak ako po iné roky, skončil v červených číslach.

SkryťVypnúť reklamu

Ceny cestovného mali od augusta vzrásť aj v Košiciach. Členovia mestskej rady však návrh na zvýšenie cien lístkov a mesačníkov v mestskej hromadnej doprave neschválili. Materiál len posunuli do programu mestského zastupiteľstva, ktoré sa zíde koncom júna. O zvýšenie základného cestovného, konkrétne o dve koruny, žiada aj trenčianska SAD, ktorá v meste prevádzkuje mestskú dopravu. Finančný odbor Trenčianskeho samosprávneho kraja sa má k už niekoľkokrát urgovanej žiadosti vyjadriť tento týždeň. Napríklad žilinská SAD základné cestovné zvyšovať nechce. Počíta však s prehodnotením a znížením platných zliav.

Ceny cestovného mestskej doprave v krajských mestách

Nitra

jednorazový cestovný lístok základný: 14 Sk

zľavnený (žiaci, dôchodcovia, študenti): 7 sk

SkryťVypnúť reklamu

jednorazový cestovný lístok z elektronickej čipovej karty

základný: 10 Sk

zľavnený: 6 Sk

Košice

jednorazový cestovný lístok základný, jednopásmový: 12 Sk

zľavnený: 6 Sk

mesačný základný: 930 Sk

mesačný zľavnený: 465 Sk

štvrťročný základný: 2 420 Sk

štvrťročný zľavnený: 1 210 Sk

Prešov

jednorazový cestovný lístok základný dvojpásmový: 12 Sk

zľavnený: 6 Sk

mesačný základný dvojpásmový: 490 Sk

zľavnený dvojpásmový: 245 Sk

štvrťročný základný dvojpásmový: 1 270 Sk

zľavnený dvojpásmový: 635 Sk

Žilina

základný lístok dvojpásmový: 12 Sk

zľavnený dvojpásmový (študenti, dôchodcovia): 6 Sk

predplatný lístok na 80 ciest dvojpásmový: 720 Sk

zľavnený dvojpásmový na 80 ciest (študenti, dôchodcovia): 360 Sk

predplatný lístok dvojpásmový na 240 ciest: 1 584 Sk

SkryťVypnúť reklamu

zľavnený dvojpásmový (študenti, dôchodcovia): 792 Sk

Ceny cestovných lístkov v mestskej doprave v Bratislave, Budapešti a v Prahe

Bratislava Praha Budapešť
cestovný lístok
základný (neprestupný) 14 Sk 8 Kč   140 Ft
základný (neprestupný) zľavnený 7 Sk 4Kč * -
prestupný 18 Sk 12 Kč   230 Ft***
prestupný zľavnený 9 Sk 6 Kč * -
mesačný 720 Sk 420 Kč   1 850 Ft
mesačný zľavnený 360 Sk 100 Kč*,210 Kč ** 5 200 Ft
štvrťročný 1 900Sk 1150 Kč   -
štvrťročný zľavnený 950 Sk 280Kč*, 570 Kč ** -

*platí pre deti od 6 do 15 rokov
**pre žiakov stredných a vysokých škôl do 26 rokov
*** platní len na metro\


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 644
  2. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 9 953
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 713
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 633
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 198
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 176
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 1 930
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 511
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Andrej Babiš.

Po voľbách čaká Česko balans medzi Babišovým obchodom a jeho populizmom.


3
Andrej Babiš prichádza do volebného štábu hnutia ANO.

Sledujte aktuálne správy z parlamentných volieb 2025 v Česku minútu po minúte.


a 5 ďalší 77
Rada KDH zasadala v sobotu v Poprade.

František Mikloško a František Majerský nehlasovali za zmenu ústavy.


17

Sledujte s nami naživo priebežné výsledky volieb v Česku. Vyhrá ANO alebo Spolu?


97
SkryťZatvoriť reklamu