Záber z festivalového predstavenia nemeckého choreografa Gerharda Maassa.
FOTO - ARCHÍV GERHARDA MAASSA
svetových umelcov.
Na tom istom pódiu sa objavovali miestni a zahraniční tanečníci, pozorovali jeden druhého a porovnávali. Festival potvrdil staré známe veci: že nie všetko zahraničné je automaticky lepšie, i keď to tak často býva, a že slovenskí tanečníci a choreografovia sa stále ešte neodhodlali naplno divákom odhaliť svoj potenciál.
Skupina Russel Maliphant Company, ktorá sa objavila na javisku divadla Aréna v posledný nedeľný festivalový večer, svoj potenciál odhalila. Sieť padala z javiska na divákov pomaly a zľahka. Kým sa skončil prvý z obrazov, nebadane dosadla.
V priestore sa postupne objavili dvaja muži, tri ženy a premenlivá skupina. V prvom obraze nazvanom Kritické množstvo sa dvojica mužských tanečníkov zapletá do ľahkej debaty, z ktorej sa však kedykoľvek môže stať súboj o život. Zbraňami sú dotyk, ťah a prenos váhy.
Váženie končatín, hláv, trupov a dvoch vôlí sa odvíja podľa obvyklej zákonitosti: tak ako v bare sa rozhovor opatrne začína rečami o počasí, Maliphantova debata sa otvára opakovaním rovnakej pohybovej variácie. Muži zrýchľujú a spomaľujú, vymieňajú pohyby, až po chvíli vykročia. Kým nám odľahlo, že sa nakoniec nepobili, tri ženy sa objavili v obraze Dvakrát tri. Ťažko od nich odtrhnúť zrak - v statických, presných, nenáhodných, opakovaných pohyboch odkazujúcich na bojové umenia, sú akoby duchom neprítomné. Dostavuje sa efekt omámenia. Tretí obraz Voľba s piatimi tanečníkmi na scéne hovorí o vzťahoch, skúmaní gravitácie, svetla a hudby v pohybe a je zrejme témou, na ktorej Russel Maliphant stále pracuje.
Vo vlne návratu expresivity a hrán do súčasného tanca ostáva Russel Maliphant decentný. Darí sa mu však neskĺznuť do občasnej choroby súčasného tanca - sterility. A to zrejme nie je zásluha choreografa, ale jeho tanečníkov.
Pokus o pomenovanie, čo za tým väzí, sa nekončí pri slove drina, ale pri zjavnej schopnosti sústrediť sa. Na konci ôsmeho ročníka festivalu Bratislava v pohybe zaznel odkaz: Russel Maliphant a jeho ľudia neodbiehajú od roboty.
Autor: Zuzana V. Očenášová