Luca di Montezemola, nový predseda správnej rady Fiatu, prišiel z Ferrari. Hoci je Ferrari najziskovejšou divíziou Fiatu, jeho voľba vyvolala u mnohých nevôľu. FOTO - REUTERS
Giuseppe Morchio včera odstúpil z postu generálneho riaditeľa Fiatu. Spolu so zosnulým Umbertom Agnellim vypracovali záchranný plán a firma sa pomaly spamätávala z finančnej krízy. FOTO - ČTK
Po vymenovaní nového predsedu Fiatu odstúpil výkonný riaditeľ firmy. Fiat ovládol personálny chaos
RÍM - Ubezpečenia, že známu taliansku automobilku Fiat nepoškodí úmrtie jej šéfa správnej rady Umberta Agnelliho, sa ukazujú ako predčasné. V skutočnosti sa vo firme začal chaos, z ktorého majú obavy aj investori - akcie firmy sa včera prepadli o tri percentá.
Dôvodom sú zmeny na vedúcich postoch. Vedenie totiž na predsednícke miesto Agnelliho zvolilo šéfa Ferrari Lucu di Montezemolu, čo nahnevalo doterajšieho generálneho riaditeľa Giuseppeho Morchia. Ten tvoril spolu so zosnulým Agnellim záchranný tandem automobilky, ktorá ešte vlani trpela vážnymi finančnými problémami a doteraz fungovala v ozdravnom režime.
Firma ešte v nedeľu oznámila, že podpredsedom správnej rady bude John Elkann, vnuk bývalého šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho a dedič impéria rodiny Agnelliovcov. Syn Umberta Agnelliho Andrea sa navyše stal novým členom vedenia.
Nové vymenovania podľa zdrojov naznačujú, že rodina Agnelliových by si chcela udržať svoj zásadný vplyv na spoločnosť. Montezemolo je blízkym priateľom rodiny a divízia Ferrari sa za jeho vedenia stala najziskovejšou súčasťou koncernu. Podľa pozorovateľov však jeho vzťahy s Morchiom boli napäté a Morchio chcel miesto šéfa správnej rady pre seba.
"Moje rozhodnutie bolo založené na zmene podmienok, vyvolaných dnešnými personálnymi rozhodnutiami rady. Ľutujem, že sa už nebudem môcť podieľať na pláne oživenia, ktorý som zostavil," uviedol Morchio vo svojom vyhlásení. Fiat oznámil, že nového generálneho riaditeľa, už piateho za posledné dva roky, vyberie dnes.
Investori si Morchia cenili ako manažéra, ktorý prišiel do Fiatu zvonku a dostal od Agnelliho plnú moc na záchranu spoločnosti, riadenej tradične rodinou a dlhoročnými zamestnancami firmy. Morchio si priviedol celý rad manažérov aj z iných krajín. Vedenie automobilovej divízie zveril Rakúšanovi Herbertovi Demelovi a riadenie nákladnej divízie Iveco dal do rúk Španiela Josého Mariu Alaponta.
Morchio odišiel v čase, keď začínal niesť ovocie jeho štvorročný plán reštrukturalizácie, ktorý zahŕňal predaj majetku a obnovenie zisku všetkých divízií. Morchio bol rovnako kľúčovým mužom v rokovaniach s hlavnými bankovými veriteľmi Fiatu, ktorí by mohli od budúceho roku skupinu ovládnuť zmenou dlhov na akcie. Montezemolo však má podľa pozorovateľov charizmu a podnikateľský talent, aby nadviazal na doterajšie ozdravujúce kroky. Jeho zásluhou sa z Ferrari stalo synonymum športového a finančného úspechu, uviedla agentúra Reuters.
(čtk, jj)