ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
sa, že stranícki predstavitelia nebudú schopní vyriešiť v najbližšej budúcnosti problémy, ktoré súvisia s deficitom štátneho rozpočtu a nízkym hospodárskym rastom.
Tlačová agentúra Reuters uvádza jeho výrok, že v dôsledku háklivej situácie štátnych financií diskutovali politici o rôznych úsporných opatreniach, ktoré by v prípade realizácie spôsobili zhoršenie príjmov obyvateľstva. Celkovo sa Rolf Bürkl domnieva, že spotreba nebude ani tento rok v Nemecku konjunkturálnou oporou.
Denník Handelsblatt uvádza názor Jörga Lüschowa z banky WestLB, ktorý neočakáva nijaké oživenie súkromnej spotreby. Popri vysokej nezamestnanosti a reforme systému zdravotného poistenia sa v poslednom čase začína prejavovať "ropný šok" a zvýšené ceny benzínu majú nepriaznivý psychologický dosah na spotrebiteľov.
Ulrike Kastensová z bankového domu Sal. Oppenheim povedala takisto pre Handelsblatt, že k miernemu rastu spotreby dôjde až na budúci rok. Podmienkou je však pozitívny impulz na pracovnom trhu, teda zníženie miery nezamestnanosti.
Prezident Spoločnosti pre výskum spotreby Klaus Wübbenhorst vyhlásil pre internetový denník Spiegel Online, že najväčší úder zasiahne aj tento rok odvetvie spotrebnej elektroniky, nábytkársky priemysel a gastronómiu. Ľudia totiž znižujú konzum pri predmetoch dlhodobej spotreby a pri využívaní voľného času.
Okrem toho podčiarkol negatívny vplyv zvýšených cien benzínu. Automobil a šoférovanie bolo podľa neho pre Nemcov vždy citlivou témou, veď Nemecko je ,automobilovým národom'. Ďalej Klaus Wübbenhorst dôvodil: "Keď musia domácnosti vydať viac peňazí na benzín, potom im, jednoducho, chýbajú peniaze na iné spotrebné účely."
Podiel konzumu na HDP dosahuje podľa oficiálnych štatistických údajov 60 %. Ak sa teda nenaštartuje spotrebný motor, ak obyvatelia nezačnú viac kupovať, potom sa nepohne z miesta ani celé nemecké národné hospodárstvo a spolu s ním európska ekonomika.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov