
Kamiónová doprava oravskými dedinkami je neúnosná, hovorí sa aj o jej prípadnej blokáde. FOTO - AUTORKA
ého hradu.
Oravským hraničným priechodom cez Trstenú - Chyžné prešlo vlani viac ako 120-tisíc nákladných automobilov. V niektorých časových úsekoch a v dňoch, keď sa autá z celého Slovenska presúvajú na poľské trhy, sa tu nedá ani prejsť cez cestu. Situácia sa ešte zhorší, ak po dvojstranných poľsko-slovenských rokovaniach sa rozhodne o vylúčení kamiónovej dopravy nad 7,5 tony na hraničnom priechode Javorina - Lysa Polana. "Poľská strana je podľa predbežných informácií vylúčeniu naklonená," potvrdil Jaroslav Greguš, zástupca prednostu Krajského úradu dopravy a pozemných komunikácií v Prešove.
Situáciu by pomohol vyriešiť nový slovensko-poľský hraničný priechod v Skalitom na Kysuciach, uvažuje sa aj o prispôsobení ďalšieho v okrese Bardejov.
"Investor, ktorým je slovenská správa ciest, vypísal výberové konanie na dodávateľa stavby obchvatu Oravský Podzámok Horná Lehota," povedal Daniel Škerda, vedúci odboru dopravy a komunikácií Žilinského samosprávneho kraja. "Ak sa nevyskytnú žiadne problémy, mohlo by sa s výstavbou začať už na jeseň."
Úvodná štúdia na trasu obchvatov obcí od Dolného Kubína po Trstenú bola spracovaná ešte v roku 1984. Odhliadnuc od Podbiela, kde už na výstavbu obchvatu boli aj peniaze z fondov EÚ, no občania ju z dôvodu nevyhovujúcej trasy odmietli, bolo s prípravou stavby najviac problémov v Oravskom Podzámku. Vláda schválila peniaze na výstavbu obchvatu Oravský Podzámok - Horná Lehota, ktorým sa mala zaťaženosť oravských ciest začať riešiť, ešte v roku 1995. Začiatok výstavby bol plánovaný na rok 1997. Termín sa posunul o rok, no v roku 1998 vypadla cesta z rozpočtu opäť. Množili sa petície občanov a samosprávy za urýchlenie výstavby. Medzitým rástli náklady na výstavbu prvého oravského obchvatu v dĺžke približne 6 kilometrov zo 600 miliónov na dnešných 1,2 miliardy korún.
Autor: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ