Kompetentní odhadujú, že kvalitná je asi iba tretina autoškôl. Ostatné sa snažia rôznymi spôsobmi obísť zákony a ušetriť tak na nákladoch, čo im vraj umožňuje znižovať ceny a tým výrazne konkurovať kvalitným autoškolám, ktoré plnia všetky podmienky.
Vlani na skúškach neuspelo až 20 percent uchádzačov o vodičský preukaz. Najhoršie je na tom Trenčiansky kraj s 26 percentami, najlepšie Prešovský kraj s vyše 17 percentami.
"Úroveň žiakov rapídne klesá a zhoršuje sa," hovorí Arpád Horváth, v bývalej komore autoškôl bol zodpovedný za dopravné vzdelávanie. Dôvod vidí v nekvalitných autoškolách. Odhaduje, že zo 650 asi iba 250 nemá problémy s úrovňou výučby. "Autoškoly majú značný podiel na tom, že je dnes bezpečnosť cestnej premávky taká ako je."
Ľubomír Tvorík má autoškolu v Bratislave, predtým mal 20 rokov na starosti metodiku dopravného vzdelávania. Za dobré považuje v Bratislave najviac 20 škôl. V zvyšných 30 sa podľa neho šetrí na všetkom a trpí tým kvalita výcviku. "Jedno auto, učebňa prenajatá niekde v zasadačke, žiaden trenažér a majiteľ si učí sám," opisuje typický príklad.
Tvrdí, že už dnes legislatíva dáva možnosti na zmenu. Štát je "len lenivý, alebo neschopný to urobiť," vraví Tvorík. Najväčšie podvody sa podľa neho dejú pri prenájmoch. Sú prípady, keď má majiteľ zmluvu, že si prenajíma trenažér, ale jeho klienti už dva roky na žiadne nechodia. Vtedy by mali zasiahnuť obvodné úrady, kontroly sa však robia iba náhodne.
Za nedostatky možno autoškole odňať aj licenciu. Tvorík za posledných 14 rokov nevie ani o jednom prípade, keď sa tak stalo. "Asi jednému tým pohrozili," povedal.