Hovorí sa, že kto raz vyskúšal ADSL, ten už iné pripojenie do internetu nechce. Technológia, ktorá sa dostáva do domácností po telefónnej linke dokáže totiž ponúknuť tzv. širokopásmový internet. Za paušálny poplatok získa zákazník neobmedzený rýchly prístup, ktorý je postačujúci aj na sťahovanie veľkých súborov.
Rýchly internet cez ADSL
Asymmetric Digital Subscriber Line je technológia, ktorá poskytuje asymetrický vysokorýchlostný prenos dát na pripojenie do internetu na pevných telefónnych linkách. Asymetrický znamená, že sa využíva väčšia časť kapacity na prenos dát k užívateľovi a menšia časť na prenos od užívateľa. Je to z dôvodu, že užívateľ pri bežnom používaní internetu potrebuje väčšiu rýchlosť smerom k sebe, aby sa mu napríklad www stránky zobrazovali rýchlejšie. Čo potrebuje zákazník, ak chce mať rýchly internet cez ADSL?
* pevnú telefónnu linku v meste, kde už je možnosť zavedenia prípojky DSL.
* prípojku ST DSL - od výberu jej prenosovej rýchlosti závisí mesačný poplatok, ktorý sa odvádza ST DSL,
* program ST Standard od ST, ktorý je podmienkou zriadenia prípojky DSL,
* poskytovateľa služieb ADSL,
* modem DSLAM, ktorý väčšina providerov ADSL ponúka za symbolickú cenu,
* správne vybratý druh služieb ADSL, ktorý optimálne pokrýva jeho internetové aktivity.
Z nasledujúceho grafu (apríl 2004) je zrejmé, že o širokopásmové ADSL služby prejavujú záujem skôr firmy, než bytoví zákazníci.
Cieľom poskytovateľov ADSL služieb je upraviť pomer záujemcov o služby ADSL v prospech bytových zákazníkov, k čomu smerujú aj zvýhodnenia pri zriadení prípojok ST DSL pre domácnosti.
Poskytovatelia ADSL služieb delia svoje produktové portfolio na služby s meraným objemom prenesených dát (volume) a služby s nemeraným objemom prenesených dát (flat). Až spustenie flat služieb vyvolalo vlnu zvýšeného záujmu o širokopásmový internet. Na ďalších grafoch je zreteľný pomer medzi týmito dvoma skupinami služieb.
Služby s nemeraným objemom prenesených dát (flat) vytvárajú dojem, že užívateľ má možnosti prenášať oboma smermi akékoľvek množstvá dát. Obmedzovaný je jedine zvolenou maximálnou prenosovou rýchlosťou smerom k užívateľovi (downlink) a smerom od užívateľa (uplink), prípadne agregačným pomerom (zdieľanie linky viacerými užívateľmi naraz). Prax potvrdzuje, že napriek vyššiemu záujmu o flat služby si väčšina záujemcov vyberá služby s nižšími prenosovými rýchlosťami.
Čo je to agregácia?
Agregácia (overbooking/contention ratio) znamená zdieľanie. Všetky zdroje sú do istej miery zdieľané - agregované. Napríklad elektrický prúd: keby každý jeden spotrebiteľ v tom istom okamihu zapol všetky elektrické spotrebiče v domácnosti, rozvodný závod by nezvládol taký obrovský dopyt po elektrickej energii. V bežnom živote takáto extrémna situácia nie je reálna. Podobné je to aj pri využívaní kapacity na linke ADSL. V prípade linky ADSL ide o zdieľanie kapacity linky viacerými užívateľmi. Agregácia sa udáva iba pri službách s nemeraným objemom prenesených dát, pri službách s meraným objemom prenesených dát sa agregácia neuplatňuje. Agregácia 1:20 teoreticky znamená, že zákazník zdieľa kapacitu linky s ďalšími 19 zákazníkmi, v reálnom živote je to však inak. Kapacita linky nikdy nie je naplno využitá všetkými zákazníkmi v tom istom čase, a tak každému zákazníkovi je k dispozícii dostatočná kapacita linky.
Pojem agregácia 1:10, 1:20 alebo 1:30 využívajú odborníci a je odvodený zo štatistických údajov o vyťaženosti linky. Laikovi sa môže zdať, že kapacita linky je zdieľaná len obmedzeným počtom zákazníkov -
napr. desiatimi, dvadsiatimi, tridsiatimi, atď. Nie je to tak, poskytovateľ internetu, v tomto prípade ADSL služieb, ma rádovo tisícky zákazníkov a skutočnosť by reálnejšie odzrkadľoval skôr agregačný koeficient 100:2000, než koeficient 1:20. Čím viac zákazníkov, tým menší dopad má agregácia na zákazníka, pretože pravdepodobnosť využitia kapacity veľkým počtom klientov v tom istom čase priamo úmerne klesá.
V štátoch západnej Európy sa štandardne používajú agregačné koeficienty 1:50 pre domácich užívateľov a 1:20 pre firmy. Súčasný
počet ADSL zákazníkov umožňuje Nextre uplatňovať agregáciu 1:20 až 1:30 na všetky služby s nemeraným objemom prenesených dát (tzv. flat). Na služby s meraným objemom prenesených dát (tzv. volume) z rady produktov Optimal 1, 2, 5, 10 a 20 sa agregácia nevzťahuje.