Technologický pokrok v oblasti tlačiarní viedol ku vzniku bezkontaktnej tlače. Medzi hlavné výhody patrí vyššia kvalita výstupu, schopnosť tlačiť grafiku vo vysokom rozlíšení a vyšší stupeň spoľahlivosti.
Aj keď tlačiť vo farbe bolo pre užívateľov hneď od začiatku veľmi atraktívne, cenová bariéra bola pre mnohých neprekonateľná.
LED namiesto laseru
Atramentové tlačiarne postupne úplne vytlačili kontaktné ihličkové a maticové systémy, pričom aj cena tlačiarní sa začala znižovať. Po prvých čiernobielych modeloch čoskoro nastúpili farebné, ktoré si veľmi rýchlo získali priazeň širokej verejnosti. Klesajúca cena počítačov v kombinácii s masovým nasadením atramentových tlačiarní spôsobila, že sa tlač dokumentov stala nielen jednoduchšia, ale hlavne celkovo dostupnejšia. Dnešné digitálne tlačiarne atramentové modely v mnohom technologicky prekonávajú. Kľúčové výhody sú predovšetkým v rýchlosti, spoľahlivosti a výške prevádzkových nákladov. Digitálna LED technológia bezkontaktnej tlačiarne vytvára obraz pomocou expozície elektrostatického obrazového valca. Na obraz vykreslený na valci pomocou svetla sa prichytí toner, ktorý je potom prenesený na papier, kde sa zapečie. Svetelný zdroj používaný vo farebných tlačiarňach Oki sa skladá z tisícok samostatných, napevno uchytených digitálnych LED diód, ktoré svietia prostredníctvom zaostrovacej optiky priamo na povrch valca.
Všetko vo farbe
Trh farebnej tlače v podnikovom prostredí zaznamenáva v celej Európe dramatický rast. Za týmto rastom stoja dva aktuálne trendy - stále častejšie zabezpečovať služby vo vlastnej réžii a potreba "užívateľsky odolného a prívetivého kancelárskeho vybavenia". Najnovšie výskumy ukazujú, že v rámci rôznych úsporných programov sa vo firmách po celej Európe znižuje počet zamestnancov, čo sa týka nielen pracovníkov IT podpory, ale aj takých profesií ako sekretárky či osobné asistentky. Manažéri sú potom často ponechaní napospas stále zložitejšiemu kancelárskemu vybaveniu. Z tohto dôvodu sú technici a personalisti stále viac vystavení problémom svojich kolegov. Všetko to nakoniec ústi do požiadavky na také kancelárske zariadenia, ktoré budú nielen odolnejšie, ale aj užívateľsky prívetivejšie. Tým, že tlačiarne dokáže používať aj technicky nezaškolený personál sa šetrí čas, peniaze a minimalizujú sa zbytočné straty. Takýto trend presadzujú v Európe predovšetkým malé a stredné podniky. Inteligencia tlačiarní je zameraná na eliminovanie chýb užívateľov ako je automatická detekcia hmotnosti média či softvérové šablóny. Potreba takéhoto vybavenia je ešte posilnená súčasným trendom európskych firiem, odvrátiť sa od outsourcingu a firemnú tlač realizovať v čo najväčšej miere vlastnými silami. Tento trend jednoznačne potvrdzuje štúdia spoločnosti IDC. Podľa nej 66 % respondentov spomedzi európskych podnikov vlastniacich farebné kancelárske tlačiarne tvrdí, že tieto tlačiarne umožňujú spracovať priamo vo firme aj také zákazky, ktoré by inak museli byť realizované externe. Celých 21 % uvádza, že preferujú čiernobiele tlačiarne pred farebnými. Päťdesiatpäť percent firiem verí, že farebná tlač nahradí
čiernobielu počas nasledujúcich 10 rokov. Farebné tlačiarne sú v Európe najviac využívané v kanceláriách, marketingu, reklamných a grafických štúdiách. Hlavné využitie farebných tlačiarní je predovšetkým pri tlači prezentácií (90 %), fotografií (77 %), brožúr/spravodajov (73 %) a propagačných a baliacich materiálov (64 %). Zatiaľ čo v roku 1998 predstavoval trh farebných tlačiarní v západnej Európe 92 400 kusov, predpokladaná veľkosť tohto trhu v roku 2005 má dosiahnuť až 520 854 jednotiek. Rýchly rozvoj odzrkadľuje aj prieskum IDC, podľa ktorého sa 1 z 5 opýtaných firiem chystá kúpiť farebnú tlačiareň v najbližších 12 mesiacoch. Zdá sa, že je to už len otázkou času, kedy získajú dominantné postavenie na trhu.
Dva v jednom
Aj keď budúcnosť patrí farebnej tlači, predovšetkým v kancelárskom prostredí zatiaľ dominuje tlač čiernobiela. Ako býva zvykom, aj tento posun bol podložený analýzami nákladov a ziskov. Podniky si uvedomujú, aký význam môže mať farba v dokumentoch z hľadiska príjmov, efektivity a kvality, a preto stúpa aj predaj tzv. tlačiarní 2 v 1, namiesto nákupu čiernobielej a farebnej tlačiarne zvlášť, volia firmy spoločnú, vysoko kvalitnú tlač na jedinom zariadení. Prechod na tlačiarne 2 v 1 ukazuje, že čiernobiela tlač ešte úplne nekončí. Podniky sa tak môžu strategicky orientovať na farebnú tlač, ale pritom ešte plne využívať stále rozšírenú čiernobielu tlač. S ohľadom na znižovanie nákladov je práve farebná tlač často považovaná za určitý luxus. Pravdou je, že tlač tisícky farebných stránok v externej firme je skutočne nákladná. Ide však o celkom zbytočné straty, ktoré vznikajú pri externej tlači vizitiek, samolepiek, plagátov, letákov, reklamných nápisov a iných predajných materiálov.
Naproti tomu digitálne tlačiarne novej generácie ponúkajú takú kvalitu a funkcie, že mnoho z týchto materiálov je už v súčasnosti možné tlačiť v rámci firmy "in-house" za nižšiu cenu a rýchlejšie, pretože outsourcing je vzhľadom k svojej komplikovanosti často časovo náročný, pracný a drahý.
(rak)