Russell Maliphant Company.
FOTO - HUGO GLENDINNING
Bratislava sa pred letom bude opäť hýbať. Zajtrajškom sa začína v divadlách Aréna, Stoka a A 4 - nultý priestor ôsmy ročník tanečného festivalu Bratislava v pohybe. Tentoraz ponúka inšpiráciu ulicou, politiku aj čistý pohyb pre radosť. V predvečer festivalu sa podelila o pohľad na slovenský tanec významná americká tanečná kritička DEBORAH JOWITTOVÁ, ktorá už dvadsať rokov pozoruje a analyzuje severoamerickú aj európsku tanečnú scénu a píše o nich do svojho domovského týždenníka The Village Voice aj vo svojich knihách.
Panuje presvedčenie, že východná Európa dnes v súčasnom tanci dobieha to, čo zameškala za železnou oponou. Čo môžu východoeurópski tanečníci naopak ponúknuť svojim západoeurópskym kolegom?
"Nemyslím si, že jedna strana má niečo, čo iná nemá. Základ máme spoločný. Kresťanstvo veľmi skoro vyhodilo tanečné umenie z kostolov, židovstvo do určitej miery tiež. Naše tanečné tradície sú sekulárne. Sú z dvorov, od ľudí a indivíduí. Je skôr zaujímavé sledovať, aké témy sa v tanci riešia v rozličných krajinách."
Poznáte tanečnú scénu východnej Európy z odstupu. Čo je špecifické na slovenskom súčasnom tanci?
"Na predstaveniach slovenského súčasného tanca som sa cítila veľmi domácky - svojho času tam prebehol silný americký vplyv techník release a kontaktnej improvizácie. Videla som u vás aj silné sóla. Pohyb bol veľký, do priestoru, uvoľnený, neobmedzený. Témy buď veľmi divadelné, alebo naopak išlo o pohyb pre pohyb. Výrazne využívate priestor."
Mnoho Východoeurópanov sa nazdáva, že na Západe dokážu ľudia lepšie rozumieť pohybovému umeniu a súčasnému tancu.
"To si nemyslím. Ľudia v Spojených štátoch začali až v poslednom čase veľmi pomaly oceňovať súčasný tanec. Je však ťažké určiť, či sa ľudia stali otvorenejšími, alebo sa tanec stal prístupnejším."
Čo znamená prístupný súčasný tanec?
"Tance sa venujú témam, ktoré sú v spoločnosti na pretrase, majú príťažlivú scénu či muziku, sú virtuózne, nesú provokatívny odkaz. Minule som napríklad videla choreografiu venovanú fenoménu Britney Spearsovej."
Nie sú takéto ústupky na škodu kvalite?
"Záleží na kvalite choreografa. Niektorí strácajú, keď chcú byť čitateľnejší, alebo v snahe získať grant. Iní nie."
Tanec je stále v mysliach ľudí zaradený ako nižšie umenie, vec tela. Prečo?
"Je to tak v Európe a najmä v Spojených štátoch. V USA žije mnoho konzervatívnych ľudí, ktorí protestujú proti veciam, nad ktorými by sa väčšina Európanov len pousmiala. Máme tiež silnú históriu tanca spojeného so zábavou pre masy. Tanečníci sa donedávna považovali za odpad spoločnosti, ženy takmer za prostitútky. Tanec v masovej kultúre má za sebou históriu hriešnosti."
Je to tým, že tanec používa za nástroj telo?
"Aj, navyše má čerstvé korene v populárnej kultúre a donedávna sa z neho nedalo vôbec uživiť. Keď sa mojej známej spýtala predavačka v potravinách: Aké je vaše povolanie, moja? Ona odpovedala: Som tanečnica. Áno, ale aké je vaše povolanie - opakovala predavačka."
Je podľa vás súčasný tanec len pre úzku skupinu ľudí?
"Hovorí sa, že umelci zvyknú predbehnúť čas. Vidia veci skôr ako iní - a ľudia sa preto cítia nepríjemne. V tridsiatych rokoch tvorila Marta Grahamová diela, ktoré sa ľuďom zdali vyslovene škaredé, ale robila len to, čo jej súčasníci - architekti, maliari, spisovatelia - investovala do moderny. No ľudia neboli pripravení vidieť ju v tanci."
Prečo?
"Dodnes si mnohí často myslia, že pekné znamená len balet. Neuvedomujú si, že súčasní umelci chcú často vedome ukázať nie krásu, ale čudáctvo, ťažkopádnosť, zmyselnosť alebo klišé, veci ktoré až tak nezabávajú, ale zasiahnu. Publikum pre súčasný tanec vo východnej Európe môže narásť - ale nikdy to v hľadisku nebude ako na balete, v opere alebo na džezovom tanci v televíznej šou."
Z programu bratislavského festivalu
Nór Jo Stromgren má za sebou už osem samostatných premiér so svojou skupinou Stromgren Kompani. Obdivovateľ českého výtvarníka Jana Švankmajera využíva vo svojich choreografiách bábky, nezmyselný artikulovaný džavot, hercov. Stromgren Kompani zatancujú kus zvaný The Department (Oddelenie). "Niektorí jednoducho nikdy nepochopia, že umelecká inšpirácia sa dá nájsť na zadnom dvore, a nielen vo skvelom zahraničí," píše Stromgren.
Francúzka Nathalie Pernetteová necháva do mútnych vôd súčasného tanca vtrhnúť pouličnú akrobaciu. "Hip-hop je vlastne abstraktný tanec, vyžaduje naplno tvorcu aj tanečníka," píše choreografka o svojom diele, v ktorom poslala na javisko hip-hopových tanečníkov a Bachovu hudbu.
Američanka Peggy Piacenza bude pod klobúkom burlesky porovnávať prirodzený pohyb a čistú mechaniku.
Britskí tanečníci združení pod menom Russell Maliphant Company boli prvou západnou tanečnou skupinou, ktorá vycestovala do dodnes temného Uzbekistanu. Na javisku divadla Aréna sa chystajú bojovať dve mužské vôle.
Holanďanka Mary O'Donnell Fukerson si pripravila prednášku o estetike 20. storočia. Ako inak - pohybom.
Uvidíme aj najnovšie dvojpredstavenie Štúdia tanca Banská Bystrica , nové kusy formácií My3, Dajv, Tangere Dance Company, DuWaDance, ASProject a Kataríny Mojžišovej.
Presný program predstavení je na adrese www.abp.sk
Autor: Zuzana V. Očenášová