BRATISLAVA - Slovenská koruna sa stáva stále atraktívnejšou menou aj pre veľké zahraničné podniky. Spoločnosť DaimlerChrysler North America Holding Corp. patriaca do štruktúry automobilového gigantu DaimlerChrysler ohlásila emisiu päťročných dlhopisov vydaných v slovenskej mene v celkovom objeme dve miliardy korún (približne 46 mil. eur). Emisiu na trh uvádza HypoVereinsbank.
Korunové dlhopisy DaimlerChrysler budú úročené šesťmesačným BRIBOR-om (úrokovou sadzbou slovenského peňažného trhu) zvýšeným o 1,3 percentuálneho bodu. Podľa banky ide o prvý dlhopis ponúkajúci „plávajúci“ výnos na tomto segmente trhu.
Záujem o slovenskú menu ohlásila aj Rheinische Hypothekenbank, ktorá prostredníctvom najväčšej nemeckej banky Deutsche Bank ponúka investorom päťročné korunové dlhopisy. Objem emisie je určený na 800 miliónov korún a dlhopisy budú niesť osempercentný kupón.
Dopyt zahraničných subjektov po pôžičkách v slovenskej mene môže mať vplyv aj na domáci trh s korunou. „Celkový vplyv zatiaľ možno len ťažko odhadnúť, všetko závisí od štruktúry investorov, ktorí budú tieto cenné papiere nakupovať. Pokiaľ pôjdu do emisie zahraniční investori, koruny budú musieť získať na trhu, čo vyvolá tlak na posilnenie meny. V každom prípade však koncom novembra môžeme čakať zvýšený záujem o korunu,“ povedal denníku SME Branislav Matušek z dílingu ING Bank.
Emisie korunových dlhopisov na zahraničných trhoch môžu podľa neho významne podporiť stabilitu meny v budúcom roku, teda aj pred parlamentnými voľbami. „Pokiaľ si koruna udrží súčasnú úroveň úrokových sadzieb, bude atraktívna aj pre ďalších investorov. Zmenu ich optiky zrejme uvidíme už pred koncom roka. V decembri zrejme nenastanú také prudké výkyvy kurzu ako v posledných rokoch, ktoré boli spôsobené uzatváraním špekulatívnych krátkodobých pozícií,“ zdôraznil Matušek.
Hoci korunové emisie budú niesť meno jedného z najväčších automobilových producentov sveta, podľa ďalšieho z dílerov „netreba mať veľké oči“. „To, že si DaimlerChrysler požičiava v korunách, nemusí znamenať vôbec nič. Môže ísť o obchod medzi spoločnosťou a jej bankou a je celkom reálne, že automobilka koruny ani len neuvidí, ale v konečnom dôsledku ich získa ďalší subjekt,“ dodal jeden z dílerov.
MICHAL NALEVANKO