BRATISLAVA – Objem lízingových obchodov (v obstarávacích cenách bez dane z pridanej hodnoty) v minulom roku dosiahol 23,5 miliardy korún. To oproti roku 1999 predstavuje nárast o skoro 37 percent, keď sa slovenskému lízingovému trhu podarilo zastaviť pokles z predchádzajúcich dvoch rokov. „Optimistické očakávania boli značne prekonané,“ povedal Miloš Randák, predseda predstavenstva Asociácie leasingových spoločností.
Lízingovému trhu, kde až 80 percent tvorí nákup osobných a nákladných vozidiel, sa v minulom roku darilo aj napriek tomu, že predaj automobilov bol najslabší za posledných päť rokov.
Príčiny tohto vývoja vidí Randák v „šikovnosti lízingových spoločností“, ktoré sa dokázali prispôsobiť požiadavkám trhu. Ako príklad uviedol rozmáhajúci sa lízing ojazdených automobilov alebo rozvoj lízingu pre spotrebiteľov. Pozitívny vplyv na lízingový trh mala aj klesajúca cena peňazí, rastúca konkurencia a s tým spojené znižovanie cien.
Podľa Randáka aj tento rok by mohol priniesť nárast lízingového trhu. „Neverím nárastu ako v minulom roku,“ povedal pre SME a dodal, že objem lízingových obchodov by mohol vzrásť o približne 10 percent. Pri tomto odhade vychádzal aj z toho, že predajcovia sú optimistickí, čo sa týka tohtoročných predajov. Lízing osobných a dodávkových automobilov v minulom roku dosiahol skoro 15 miliárd, čo je 41-percentný nárast. Z toho 11 miliárd (73 percent) tvorili autá kupované na podnikanie a zvyšok boli spotrebitelia. Ojazdené automobily tvorili necelých deväť percent z celkového počtu áut predaných na lízing. Podiel prenájmu strojov a zariadení aj napriek nárastu objemu klesol, v segmente kancelárskej techniky klesal objem a podiel.
V minulom roku len dve spoločnosti uzavreli zmluvy na lízing nehnuteľností. Ich objem bol 29 miliónov, čo je o deväť miliónov menej ako pred rokom. Predstavitelia asociácie pritom opätovne poukázali, že hlavnou prekážkou rozvoja lízingu nehnuteľností je výlučne legislatíva.
GABRIEL KÁDASI