Japonskí muži sa začínajú stále viac podobať zápasníkom sumo

Prepracovaný japonský štátny zamestnanec Makoto Hamamoto nemá príliš času, ktorý by trávil so svojou ženou. A ak už si nejaký ušetrí, manželka ho často karhá - "Nadáva mi, že sa príliš napchávam," sťažuje sa tučný Makoto, ktorý pri výške 169 centimetrov

váži 75 kilogramov. Rovnako ako Hamamoto má stále viac Japoncov - zvlášť mužov stredného veku - nadváhu. V krajine, kde bola obezita kedysi raritou, tento trend znepokojuje expertov a vzbudzuje pozornosť výrobcov diétnych potravín.

"Pri letmom pohľade sa zdá, že zápasníci sumo sú jediní robustní ľudia v Japonsku," hovorí profesor na Čibskej univerzite a šéfredaktor Časopisu japonskej spoločnosti pre štúdium obezity Jasuši Saitó. "V porovnaní so Západniarmi Japonci menej vážia a majú nižší index telesnej hmotnosti (BMI - Body Mass Index). Percento obéznych japonských mužov je nižšie než v USA, kde má nezdravú nadmernú váhu takmer 68 percent mužov vo veku od 20 do 72 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Japonsku je veľkým vinníkom obezity prechod na stravu v západnom štýle. Tak ako Japonci začali nachádzať zaľúbenie v tučnejších jedlách, začali v krajine rásť reťazce podnikov rýchleho občerstvenia a na večierkoch ponúkajú konzervované či zmrazené potraviny určené pre ľahkú úpravu.

Reštaurácie McDonald's a obchodné domy Seven-Eleven sú teraz tak všade. Aj pracovné návyky majú v Japonsku svoj podiel na obezite. "Je ľahké prejedať sa, keď človek musí dlho zostávať v práci," hovorí Saitó. "V porovnaní so západnými kolegami má omnoho viac japonských zamestnancov pocit, že musia drieť pre blaho spoločnosti."

Tridsaťročná účtovníčka z Tokia Sanae Hašimotová vidí tento efekt v úrade, kde pracuje. "V mojej firme sú všetci muži stredného veku tuční," hovorí. "Veľmi často pracujú nad čas."

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšovanie obvodu pásu japonských mužov neuniklo pochopiteľne pozornosti spoločnosti produkujúcej zdravé alebo telesnú váhu znižujúce produkty - tovar, ktorý bol tradične doménou Japoniek posadnutých svojím vzhľadom. "Muži postupne venujú takýmto výrobkom čoraz väčšiu pozornosť," konštatuje analytik potravinárskeho priemyslu Tomojuki Izuka. Meniaci sa postoj mužov je podľa neho čiastočne výsledkom vystupňovanej vládnej kampane, ktorá varuje pred chorobami súvisiacimi so životným štýlom. Príslušníci silného pohlavia si vraj čoraz viac uvedomujú, že by mali nejaké to kilo zhodiť.

(čtk/reuters)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  3. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  2. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  3. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  5. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 354
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 431
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 541
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 006
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 991
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 282
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 217
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 102
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu