
Zdroje: IVO, MIC, NOC
Zatiaľ prekvapivo zatieňuje i problém budúcich parlamentných volieb, hoci tieto dve témy sú u nás navzájom úzko prepojené. Tak to vidí i generálny tajomník aliancie George Robertson.
Podpora verejnosti vstupu do aliancie bude rovnako dôležitá ako výsledok volieb. Terajšia vládna kampaň, vystúpenia koaličných i opozičných politikov, návštevy zahraničných politikov aj snaha mimovládnych organizácií majú zapôsobiť na rovnakú cieľovú skupinu - na voličov opozície. Najmä tí sú proti vstupu do NATO.
Zásluhy na rastúcej podpore vstupu si pripisujú obe strany - vláda i opozičné HZDS. Hnutie sa k aliancii opätovne prihlásilo na svojom sneme vlani v marci, ale najvýraznejšie práve v poslednom čase.
„Verejné aktivity predstaviteľov HZDS boli z hľadiska oslovenia občanov zanedbateľné,“ píše vo svojej štúdii riaditeľ Inštitútu pre verejné otázky Grigorij Mesežnikov. Do NATO chce len každý piaty volič HZDS. Z priaznivcov SNS, ktorá alianciu úplne odmieta, len každý desiaty.
Podľa štúdie je pohľad voličov na euroatlantickú integráciu spravidla rovnaký ako oficiálne postoje ich obľúbených strán. Aj preto môže HZDS výrazne prispieť k vyššiemu počtu priaznivcov vstupu. Stačí, keď presvedčí vlastných sympatizantov.
Koaličné strany sa podľa Mesežnikova k aliancii jasne prihlásili a ich politika je rovnaká ako ich slová. Preto aj v najopatrnejšej SDĽ je počet priaznivcov aliancie medzi voličmi vysoký. Naopak fanúšikovia Smeru, ktorého šéf Robert Fico sa ešte verejne nerozhodol, značne váhajú a prevažne s NATO nesúhlasia.
O verejnej kampani za vstup sa hovorilo od začiatku minulého roka. Najviditeľnejšia bola vlastná iniciatíva Slovenskej televízie - program Načo NATO?. Jeho kvalita však bola nízka a taký bol zrejme aj účinok.
Vláda začiatkom roku 2000 vyčlenila na kampaň 30 miliónov, peniaze z privatizácie však prišli neskoro, a tak sa v minulom roku mnoho neurobilo. Začiatkom roku 2001 na ministerstve obrany plánovali kampaň nanovo. Za účinnejšiu formu sa považuje kampaň, ktorá informuje a vysvetľuje než taká, ktorá je očividnou reklamou.
Skutočná diskusia o rozširovaní NATO sa začala po premiérom zvolanej konferencii v Bratislave v marci tohto roku, na ktorej sa s predstaviteľmi aliancie stretli všetky ašpirantské krajiny. Zásadný prejav vtedy predniesol český prezident Václav Havel.