
Povinné zmluvné poistenie musí platiť každý motorista. Zmyslom tohto poistenia je, že z poistky, ktorú platí vinník nehody, sú odškodnení tí, ktorým bola spôsobená škoda. Čiže povinne zmluvné poistenie chráni vinníka aj poškodeného. Vinník nehody má záruku, že poisťovňa zaňho zaplatí škody, ktoré spôsobil - čiže ich nemusí platiť z vlastného vrecka. Poškodený má zasa istotu, že ak sa stane účastníkom nehody, niekto mu zaplatí za škody na majetku a prípadne aj na zdraví. FOTO - ĽUBOŠ PILC
Po niekoľkých desiatkach rokov monopolu Slovenskej poisťovne na zákonné poistenie motorových vozidiel sa trh otvára konkurencii. To znamená, že motoristi si už môžu vybrať, s ktorou poisťovňou podpíšu zmluvu o povinnom zmluvnom poistení.
Licenciu na predaj tohto poistenia dostalo osem spoločností, takže motoristi si majú z čoho vyberať. Vzhľadom na to, že cenová ponuka všetkých poisťovní je skoro rovnaká, výber nebude najľahší. Všetky poisťovne majú dva produkty (základný a pripoistenie), ktoré sa medzi jednotlivými spoločnosťami líšia len minimálne. Maximálny bonus (zníženie ceny pre motoristu jazdiaceho bez nehody) je skoro vždy 50 percent, a maxinálny malus (zvýšenie ceny v dôsledku nehody) je vo väčšine prípadov 100 alebo 150 percent. Poisťovňa, ktorá zatiaľ nemá bonusy, nemá ani malusy.
Okrem toho aj základný balík doplnkových služieb je vo všetkých poisťovniach rovnaký. Každá poskytne svojmu klientovi zelenú kartu a asistenčné služby v prípade nehody zadarmo. Práve ich rozsahom sa niektoré poisťovne líšia, no nie veľmi. Aj keď všetci tvrdia, že poskytujú asistenčné služby - odtiahnutie vozidla do najbližšieho servisu, dopravenie vodiča domov, ubytovanie v mieste nehody alebo právny servis a ďalšie - bezplatne, každý by si mal pozrieť, na čo má právo a čo si v prípade nehody už platí sám. Asistenčné služby sú totiž ohraničené sumou. V prípade poistenia s vyššou ochranou môže byť tento limit vyšší.
Veľký vplyv na rozhodovanie motoristov budú mať aj lákadlá, ktoré poisťovne pripravili. Mnohí sa budú rozhodovať aj na základe toho, kde majú havarijné poistenie alebo ktorej spoločnosti veria najviac. Slovenská poisťovňa, ktorá ako jediná doteraz predávala toto poistenie, má v tomto smere výhodu, keďže slovenský motorista je dosť konzervatívny a asi nebude chcieť zmeniť poisťovateľa.
Na výber poisťovateľa bude mať vplyv aj to, ako blízko bude spoločnosť k svojim klientom. Okrem obchodných miest poisťovní sa budú podpisovať zmluvy aj na čerpacích staniciach, v bankách a na poštách. Výraznú úlohu zohrajú aj poisťovací agenti, ktorých najali poisťovne a spostredkovateľské firmy len na predávania povinného zmluvného poistenia. Motoristi si môžu dokonca prostredníctvom telefonátu objednať návštevu agenta priamo do práce alebo domov.
Čo sa zmení: motorista si bude môcť vybrať poisťovňu
služby by sa mali zlepšiť
zavedenie systému bonus a malus
poistné sa bude platiť pred začiatkom roka
poistné možno platiť v splátkach
zaviedli sa limity na poistné plnenia
poškodený bude mať priamy nárok voči poisťovni vinníka, nemusí sa súdiť
zvýšia sa ceny