„Slovenská kreativita sa každým rokom zlepšuje. Je však mladá a stále sa má kde rozvíjať. Objavuje sa čoraz menej „výstrelkov“, stredný prúd kreativity sa stabilizoval a nie je až taký priepastný rozdiel medzi slovenskými reklamami a tvorbou vyspelého reklamného sveta. Aj tam nie každá reklama je výnimočná,“ hodnotí kreativitu v reklame Juraj Vaculík, riaditeľ reklamnej agentúry Juraj Vaculík, kreatívne štúdio. Rezervy slovenskej reklamnej kreativity J. Vaculík nevidí v produkcii, ani po neustálom dopyte po veľkých ideách. Podľa neho stále chýba odvaha klientov, ktorí si chcú uvedomiť, že práve neštandardný postup v reklame je častokrát účinnejší. „Už sú však tvorcovia, ktorí sa bijú za svoje nápady, presviedčajú. Ľudia v agentúrach už majú nielen argumentačné schopnosti, ale aj vedomosti, a spolu s nimi sa ďalej posúva aj klient a celá reklama, ktorá sa stáva atraktívnejšou a profesionalizuje sa. V reklame už dnes nepracujú len „bývalí umelci“, ktorí sa dali zlákať finančne lukratívnejšou prácou, ale aj na Slovensku vyrastajú profesie v reklame. Prichádzajú mladí ľudia, ktorí reklamu vnímajú v širšom kontexte, sú rozhľadenejší v pojmoch a hladní po práci,“ tvrdí J. Vaculík.
SÚŤAŽE AKO ZDROJE NÁPADOV
Reklama je dnes priemyselné odvetvie a tak aj tam, ako v každom veľkom biznise, je snaha o konfrontáciu. Slúžia na to súťaže efektivity a kreativity, ktoré sa potom stávajú pre agentúry vodid-lom v určovaní trendov v reklame, klientom slúžia na výber agentúry a pre tvorcov sa stávajú akousi burzou nápadov, ale tiež priamou konfrontáciou s prácou v iných agentúrach. Medzi najznámejšie patria kreatívne festivaly EPICA, Portorožský Zlatý bubon a Zlatý lev v Cannes. Rozdiely sú v zložení poroty. V Cannes a v Portoroži sa porota skladá z ľudí, ktorí robia v reklamnom biznise - režiséri, šéfovia agentúr, klienti, v súťaži EPICA je porota zložená z ľudí píšucich o reklame. Portorožský festival reklamy Zlatý bubon sa koná vždy na začiatku októbra. Tento rok sa konfrontovala reklama tvorcov tzv. Novej Európy po ôsmykrát. Najväčším medzinárodným festivalom reklamy je Zlatý lev v Cannes, ktorý bol v júni už po 48. krát. Čo sa týka počtu účastníkov i množstva reklám prihlásených do súťaže, je to najväčší festival. (bž)