Realita verzus fikcia - pár skutočných hercov v popredí zvádza súboje, kým masa ich počítačových spolubojovníkov sa z pozadia prizerá.
Trója (Troy) * USA 2004 * Námet: Homér - Ilias * Scenár: David Benioff * Réžia: Wolfgang Petersen * Kamera: Roger Pratt * Hudba: James Horner * Hrajú: Brad Pitt, Eric Bana, Orlando Bloom, Sean Bean, Brian Cox, Diane Krugerová, Peter O'Toole, Saffron Burrowsová, Julie Christieová
Podnik, do ktorého investovali takmer dvesto miliónov dolárov, nemôže byť neúspešný. V šoubiznise totiž komerčný úspech závisí v rozhodujúcej miere od reklamy a na tú bola v prípade Tróje z rozpočtu vyčlenená veľká časť. Všemožnými spôsobmi nás presvedčila, že tento film je výnimočný.
Kino vzniklo ako atrakcia a zostalo ňou v prevažnej miere dodnes. Každý technický pokrok sa odzrkadlil vo vlne výpravných veľkofilmov. Mnohocievkové filmy. Zvukové filmy. Farebné filmy. Širokouhlé filmy. Filmy s priestorovým zvukom. Filmy s digitálnymi počítačovými efektmi.
Celkom logicky v prvej línii digitálnych trikových filmov boli snímky fantastické. Dnes už počítače dokážu vyrobiť aj presvedčivú ilúziu reality, takže na rade sú filmy historické. V Gladiátorovi Ridley Scott funkčne použil počítačovú rekonštrukciu antického Ríma. Wolfgang Petersen v Tróji nadväzuje skôr na Petra Jacksona. Aj on nakrútil veľkofilm podľa všeobecne známej literárnej predlohy. Počítače využíva na ilustrovanie, pri masových scénach nimi dorába bojovníkov i lode gréckej flotily. Legendárnu Tróju si dal postaviť armádou tesárov na Malte.
Spolu s technickými zmenami sa však mení aj divák. Veľkolepé stavby a kostýmy ho dokázali uchvátiť pred sto rokmi. Dnes si publikum žiada najmä hviezdy a akciu. Režisér Wolfgang Petersen, tvorca kultovej vojnovej drámy Das boot (1981), sa usiluje dopriať mu jedno i druhé. Je to nevďačná úloha, keď nejde o klasický príbeh, ale o prerozprávanie Homérovho eposu.
Takže tu máme Parida a Helenu, ale aj Hectora a Andromachnu, zjednotiteľa Grécka Agamemnona, starnúceho kráľa Tróje Priama, ctibažného Achilla i ľstivého Odysea, a aby toho nebolo málo, aj kráľovskú neter - panenskú kňažku Briseis. Film netrvá avizovaných 167 minút, "len" dve a pol hodiny. No i tak je ústredných postáv priveľa, príbeh sa drobí do malých epizód, ktoré prekrývajú monumentálny celok. Herci nemajú priestor na náročnejšie výkony, divák sa nemá s kým stotožniť, zostáva nezaangažovaným pozorovateľom.
Nevystupujú tu žiadni bohovia ani polobohovia, niet tu tajomna ani mystiky, Petersen hľadá hrdinstvo aj osudovosť v obyčajných ľuďoch, ich kvalitách či chybách. S popisným realizmom vykresľuje pohnútky jednej i druhej strany, takže niet "dobrých a zlých". Namiesto vzletnej epickej poézie či pátosu antickej drámy je Trója skôr ťažkopádna, na spôsob zábavy televízie Hallmark.
Nevyvolá vášnivé polemiky, neurazí, ale asi ani nenadchne. Má iný cieľ: zarobiť. Je to výrobok, o ktorom by noviny mali písať na stránkach ekonómie a nie kultúry. Homér by sa tešil, že je slepý.