FOTO - TASR
Na Slovensku len jedno zo sto áut používa LPG. Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu, podľa ktorej predaj LPG tvorí asi jedno percento z celkového predaja pohonných látok. Podiel áut môže byť však ešte nižší, keďže je možné, že ľudia, ktorí majú autá na LPG, jazdia viacej ako s klasickým pohonom.
Aj keď sa postupne zvyšuje cena LPG, oproti benzínu je stále len polovičná. Včera sa liter LPG predával na čerpacích staniciach približne za 17 korún. Liter 95-oktánového benzínu stojí 36,90 a nafta 34,20 Sk.
Raškovič tvrdí, že LPG bude vždy lacnejšie ako benzín, aj keď predpokladá, že jeho cena bude mierne rásť. "Cena LPG sa vyvíja pomalším tempom ako benzín, lebo zmluvy na plyn sa uzatvárajú štvrťročne. Takže kopírovanie ceny benzínu je pomalšie. Predpokladáme, že cena LPG veľmi mierne stúpne. Bude sa vždy dorovnávať tak do 50 percent ceny benzínu."
Zdenko Hink, majiteľ firmy Nova Gas, ktorá dováža zariadenia na pohon LPG a zároveň ich buduje do áut, hovorí, že štát sa správa k motoristom používajúcim LPG veľmi neprajne. Kým vo svete je bežné, že štát zvýhodňuje tento pohon, na Slovensku došlo minulý rok v lete k veľkému zvýšeniu spotrebnej dane na LPG zo 4300 Sk na 7800 Sk. Cena jedného litra LPG tak vzrástla asi o tri koruny. V najbližšom čase by cena LPG mala závisieť len od svetových cien ropy. "Nepripravujeme zvýšenie žiadnych daní. Čiže ani LPG," vraví hovorca ministra financií Peter Papanek.
Hink vraví, že väčšiemu rozšíreniu LPG bránia aj nedostatočné vedomosti o tomto pohone. "Mnohí ľudia si myslia, že ide o zemný plyn. Ten za posledné dva roky rapídne zdražel, a preto sú presvedčení, že aj tento pohon zdražel."
Rozvoj prerábania automobilov na LPG brzdí aj malá sieť čerpacích staníc. Kým klasická benzínka je takmer v každej väčšej dedine, LPG možno natankovať len na 230 čerpacích staniciach.
Prestavba stojí desiatky tisíc
Podnikateľ v oblasti LPG Zdenko Hink hovorí, že prerobenie novej Fabie na plyn vyjde približne na 40-tisíc korún. Favorit možno prerobiť už za 15-tisíc. Vďaka vysokej ceny benzínu je však návratnosť veľmi rýchla.
Podľa Hinka sa dnes používajú veľmi moderné zariadenia, ktoré maximálne znižujú spotrebu automobilu. Auto tak jazdí s približne rovnakou spotrebou ako pri pohone benzínom. Raškovič tvrdí, že spotreba auta na LPG je približne o 10 percent vyššia ako pri benzínovom aute.
Fabia s benzínovým motorom s objemom 1,4 litra má kombinovanú spotrebu 6,5 litra na 100 kilometrov. Pri súčasných cenách benzínu vyjde 100 kilometrov na 239,85 Sk. Majiteľa rovnakého, ale prerobeného auta vyjde 100 kilometrov len 121,55 Sk. Vždy, keď prejde 100 kilometrov, ušetrí 118 korún. Investícia na prerobenie sa mu tak vráti po prejdení asi 34-tisíc kilometrov. Pri Favorite so spotrebou 8 litrov sa prerobenie vráti asi po 10-tisíc kilometrov.
Koľko zaplatíme za jazdu?
Fabia 1,4 Fabia 1,4 TDI Fabia LPG
spotreba v l/100 km 6,5 4,6 7,15
cena pohonnej látky za Sk/1 l 36,90 34,20 17,00
cena za 1 km v Sk 2,40 1,60 1,22
cena za 100 km v Sk 240 160 122
cena za 10 000 km v Sk 24 000 16 000 12 220
cena za 50 000 km v Sk 120 000 80 000 61 000