Po tabakových spoločnostiach, ktoré zaplatili miliardové kompenzácie za následky fajčenia, žalujú teraz americkí právnici na súde výrobcov alkoholických nápojov. Výrobcovia alkoholu podľa právnikov vtieravými a dlhodobými reklamnými kampaňami podnecujú na požívanie alkoholu mladistvých, čím spôsobujú spoločenské a zdravotné škody.
Obvinenie bolo vznesené v Ohiu, Kalifornii, Severnej Karolíne, Colorade a hlavnom meste Washington. Ako uviedla americká tlač, obvinenia sú modelované podľa prípadov, ktorým čelili americké tabakové firmy od polovice osemdesiatych rokov. Tieto spoločnosti nakoniec vyplatili vládam jednotlivých štátov 246 miliárd dolárov ako kompenzácie za zdravotnú starostlivosť .
Medzi obvinenými výrobcami alkoholu sú pivovarnícke spoločnosti Cors a Heineken, výrobcovia destilátov Diageo a Bacardí a výrobcovia dvoch nápojov známych pod názvom Zima a Mike's Hard Lemonade. Pozornosti neušiel ani najväčší americký výrobca piva Anheuser Bush a spoločnosť Miller.
Právnici vedení Davidom Boiesom z virginského Fairfaxu podali štyri obvinenia s tým, že spoločnosti "používajú dlhodobo vynaliezavé a zavádzajúce triky, aby vnútili alkoholické nápoje deťom a ďalším nedospelým spotrebiteľom". Boies uviedol, že výrobcovia umiestňujú reklamy na alkohol v časopisoch ako Stuff, FHM a Spin, ktoré sú zamerané na mladých mužov do dvadsaťjeden rokov, čo je zákonná hranica pre požívanie alkoholu v USA, alebo reklamujú v časopise Glamour, ktorý sa zameriava na rovnakú vekovú kategóriu dievčat.
Právni analytici však upozorňujú, že súčasné ťaženie má oveľa menšiu šancu na úspech ako v prípade tabakových firiem. Jednak vraj preto, že alkohol nie je vnímaný tak negatívne ako tabak a tiež preto, že výskum jasne nepreukázal spojitosť medzi reklamou a pitím nedospelej mládeže.
Navyše musia právnici počítať s celkovou nevôľou verejnosti na zneužívanie súdov pre reguláciu spotrebiteľského správania. Táto nevôľa sa prejavila pred rokmi pri pokusoch o usmernenie predaja strelných zbraní a v poslednom čase, keď sa niektorí ľudia snažili zvaliť vinu za obezitu na reštaurácie rýchleho občerstvenia. (čtk)