BRATISLAVA - Poodhalené ženské prsia, nahé telo či zmienka o siedmich smrteľných hriechoch - to v posledných týždňoch po- búrilo niektorých divákov na slovenskej reklame tak, že sa sťažovali. Úspešní ani tentoraz neboli.
Nepravdivá reklama, alebo taká, ktorá sa len snaží z ľudí vytiahnuť peniaze, nepohoršuje slovenskú verejnosť tak, ako reklama, ktorá poukazuje na neresti, či odhaľuje ľudské telo. Až osem z posledných sťažností, ktoré prišli Rade pre reklamu, bolo na "hriešnu reklamu" na nanuk Magnum a desať na reklamný plagát na nový týždenník Live! s jeho titulnou stranou s nápisom Sex a šport.
Rada pre reklamu je samoregulačný orgán reklamných agentúr, ktorému môžu sťažovatelia posielať svoje podnety. Arbitrážna komisia rady pravidelne posudzuje, ktorá reklama porušila etický kódex. Ani jedna zo spomínaných reklám podľa verdiktu rady etický kódex reklamy neporušila.
"Je zarážajúce, že sa na uliciach ocitli obrazy skoro nahého muža a ženy s nápisom 'Sex a šport'," písali pobúrení sťažovatelia. Pýtali sa, prečo im je na verejnosti tak masívne "natláčaná takáto diktatúra sexu". Reklama uráža ich cítenie, prekračuje podľa nich medze kultúrnosti a slušnosti a vážne porušuje zásady výchovy a zdravého vývinu detí.
V reklame na Magnum s názvom "7 smrteľných hriechov", majú nanuky názvy ľudských nerestí - "obžerstvo", "smilstvo", "závisť" atď. a slogan "Toľko hriechov, a tak málo času". Podľa sťažovateľov táto reklama nabáda na hedonistický (rozkošnícky) spôsob života, pobáda mládež, ale aj širokú verejnosť, aby "páchali/ochutnali všetkých 7 hriechov".
Pobúrenie vyvolala v apríli aj reklama na tyčinku Delissa so sloganom "Tá ti zdvihne náladu". Podľa nemenovanej sťažovateľky je v reklame žena v pozícii, kedy sa nemôže brániť, čo nezodpovedá etickému kódexu a zásadám ľudskosti. Nikto by podľa nej nemal byť zobrazený ako ten slabší, a navyše "zdravotná sestra má mať určité hodnoty".
Televízny reklamný šot poisťovne Kooperatíva, v ktorom dôchodca zastrelí prichádzajúcu smrť, môže mať podľa iného sťažovateľa negatívny vplyv na psychický vývoj detí a mládeže. Reklamná agentúra sa bráni, že v šotoch Kooperatívy ide o vtip, humor a zveličenie.
V apríli poburovala aj reklama na kofolu. V jednej chvíli v nej malý chlapec pozerá do výstrihu dámy, ktorá mu nápoj podáva. Sťažovateľka sa pýta, či kreatívni pracovníci naozaj nedokážu vymyslieť niečo kreatívnejšie, alebo považujú Slovákov za takých morálne nízkych, že jediné, čo im utkvie v hlave, čo ich zaujíma a podľa čoho riadia svoj život, sú sexuálne chúťky a dráždivé témy vôbec?
Členovia arbitrážnej komisie dali za pravdu spoločnosti Kofola, že reklamný šot príjemne zachytáva nostalgické spomienky na detstvo. Spracovanie reklamy podľa komisie neobsahuje žiadne prvky, ktoré by porušovali všeobecné normy slušnosti a mravnosti, neprezentuje ľudskú nahotu pohoršujúcim spôsobom ani neznižuje ľudskú dôstojnosť.
"Ľudia sú alergickejší na nahotu v reklame, ako v iných typoch programu," hovorí odborník na reklamu Radoslav Kutáš z licenčnej rady. "Nahotu dokážu tolerovať vo filmoch, v spravodajstve, no na bilbordoch či v reklamných šotoch akékoľvek poodkrytie ľudského tela vyvolá pobúrenie."
Kutáš si nemyslí, že v slovenskej reklame je prehnane používaná nahota, alebo že by reklamy boli prehnane vulgárne. Skôr naopak - slovenská reklama podľa neho do značnej miery toleruje slovenský konzervativizmus.
V súlade s etickým kódexom za posledné obdobie podľa Reklamnej rady nebola reklama v týždenníku Formát. Išlo o neoznačený rozhovor o spoločnosti Slovak Telecom, ktorý vyvolával dojem, že je redakčný.
Z etického kódexu Rady pre reklamu
Reklama nesmie:
* obsahovať také tvrdenia a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobom všeobecné normy slušnosti a mravnosti,
* obsahovať predovšetkým prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť,
* obsahovať nič, čo by mohlo viesť k násilným aktom alebo ich podporovať a popularizovať,
* obsahovať nič, čo by nabádalo na nezákonné alebo kriminálne činy, alebo čo by ich podporovalo, a ani nesmie budiť dojem, že s týmito činmi súhlasí.