Pri cestách zostanú prázdne budovy a parkoviská za stovky miliónov korún, ktorých osudom sa štát až teraz začína seriózne zaoberať.
Veľké hraničné budovy začala colná správa stavať za Mečiarovej vlády v rokoch 1994 až 1996, pretože s členstvom Slovenska v únii sa vtedy nepočítalo. Dokončovala ich prvá Dzurindova vláda okolo roku 2000.
Budova a parkovisko v Jarovciach, cez ktoré sa predchádza do Rakúska, stáli napríklad vyše šesťsto miliónov korún, areál hraničného priechodu do Maďarska v Rusovciach takmer miliardu.
O tom, čo s nimi bude, rozhodne minister financií. "Po vstupe prestali colníci robiť doterajšie funkcie - okrem úseku štátnej hranice s Ukrajinou. Takže rozmiestnenie colných úradov nebude opodstatnené, musí sa prispôsobiť novým podmienkam," povedal hovorca ministra financií Peter Papánek. Colné riaditeľstvo podľa neho v druhej polovici roka dokončí analýzu potrieb colnej správy a navrhne riešenie.
Na budovy boli špecifické požiadavky - sú v nich priestory nielen pre colníkov a policajtov, ale aj pre špeditérov, veterinárov, výbeh pre prepravované zvieratá, cely pre zadržaných a množstvo ďalších drobností, ktoré súviseli s ochranou štátu. Nechýbajú parkoviská pre stovky kamiónov.
V pôvodnej Európskej únii niektoré hraničné priechody rozobrali, niektoré chátrajú, v iných sú reštaurácie či obrazárne. "Spracujeme návrh a minister financií rozhodne. Už existujú plány, čo s tým. Reštaurácie tam asi nebudú a určite sa nebudú musieť ani zbúrať," povedala hovorkyňa Colného riaditeľstva Silvia Balázsiková.
Predpokladá, že časť budov colníci využijú, pretože od prvého mája prebrali správu spotrebných daní. "Z pobočiek, kde sme boli v prenájme, sa možno popresúvajú ľudia do niektorých budov na hraničných priechodoch."
RICHARD FILIPKO