Vplyv reformných zákonov ministra Zajaca včera analyzovala Slovenská lekárska komora na seminári v Bratislave. Hľadisko kina Istropolis bolo plné, prišli zástupcovia zdravotníckych stavovských organizácií a združení.
Na seminári bolo počuť argumenty, prečo Zajacovu reformu nepodporiť a v čom je zlá. Diskutovali zástupcovia Asociácie ochrany práv pacientov, poisťovní, únie špecialistov. Komora lekárov aj stavovské organizácie v začiatkoch reformy podporovali ministerstvo zdravotníctva, neskôr sa ich názory rozišli. "Zákony sme pripomienkovali, no do vlády išli v inom znení," povedal právnik komory Ondrej Škodler.
Najviac kritizovali, že reforma je založená na zmene vlastníckych vzťahov - transformácii nemocníc a zdravotných poisťovní na akciové spoločnosti. Tento systém vraj prinesie pacientom zdraženie služieb. "Nechceme byť obchodnými spoločnosťami ženúcimi sa za ziskom," povedal predseda Združenia zdravotných poisťovní Vladimír Balogh.
Škodler tvrdí, že nemocnice a lekári sa budú musieť predávať poisťovniam a ísť s cenou dolu.
Chirurg, ktorý na seminár docestoval zo stredného Slovenska, s takouto reformou nesúhlasí, myslí si, že "ak prejde, lekárom neostane nič iné, len odísť zo Slovenska".
Mnohí tvrdia, že zdravotníctvo bude po reforme riadené súkromným záujmom. Odborníkom v reforme chýba aj prevencia, vyrovnanie sa s celospoločenskými chorobami, lieková politika. Podľa nich, ak sa reforma teraz neprijme, nič sa nestane, krízu v spoločnosti to nevyvolá. (dro)
Čo vytýkajú
Zákonu o rozsahu zdravotníckej starostlivosti
* chýba v ňom katalóg výkonov a zoznam diagnóz - nie sú vykalkulované ceny výkonov, nie je možné určiť, v akej výške by sa mal poistenec podieľať na úhrade jednotlivých diagnóz. Nesúhlasia s tým, aby zoznam diagnóz vydávalo ministerstvo opatrením.
Transformácii poisťovní na akciové spoločnosti
* nikde v Európe takto verejné poisťovne nefungujú,
* obchodná súkromná spoločnosť nemôže nakladať s poistením, ktoré je zo zákona verejné a povinné,
Zriadenie úradu pre dohľad, ktorý má kontrolovať poisťovne
* zbytočne vynaložených 400 miliónov korún,
* navrhované úlohy úradu sú už dnes súčasnou legislatívou pokryté,
* úrad zavádza politický dirigizmus do zdravotníckeho systému.