Smoláka včera v Lidových novinách obvinil z dekadentnej výstavnej činnosti a napísal, že myšlienka múzea Salvadora Dalího v Prahe je scestná a celý projekt trápny.
Podľa Knížáka Dalí nemá k Prahe nijaký vzťah a jeho vplyv na českú scénu bol malý. Riaditeľ NG upozorňuje aj na riziko, že väčšina dôležitých Dalího diel sa nachádza v renomovaných galériách a súkromných zbierkach a bolo takmer nemožné získať ich pre Prahu. Ďalšie diela spájané s Dalího menom pochádzajú buď z veľkých sérií, alebo sú pochybnosti o ich pravosti.
"To, čo sa objavuje na výstavách v ČR a čo prezentuje pán Miro Smolák, galerista, ktorý stojí za myšlienkou Dalího múzea, sú problematické obrazy, o ktorých pravosti neexistuje žiaden relevantný dôkaz, veľmi neskoré výtlačky z obrovských sérií alebo vytlačené bez Dalího účasti," napísal Knížák a dodal, že kým Daniela Libeskinda považuje za významnú osobnosť svetovej architektúry, galeristu Mira Smoláka neuznáva.
"Pozrime sa na osobu pána Smoláka ako na galeristu. Jeho výstavná činnosť je veľmi pochybná. Jediným motívom, ktorý možno v jeho programe vystopovať, je túžba po peniazoch," prízvukuje riaditeľ NG kritizujúci majiteľa siete galérií Miro, že vystavuje diela celebrít typu Karla Gotta, ktoré nemožno považovať za umelecké artefakty.
Vážne pochybnosti o projekte múzea majú okrem Knížáka aj všetci riaditelia zbierok a hlavných oddelení Národnej galérie i šéfredaktorka časopisu Art & antiques Lenka Lindaurová. Tá sa vyjadrila pre denník Mladá fronta dnes, že celá akcia s Libeskindom má typicky české absurdné pozadie a Dalího múzeum v Prahe nemá zmysel, pretože chýbajú maliarove väzby na Prahu. "Zdôvodnenie Smoláka, že Dalí patrí celému ľudstvu, neobstojí. A ktorý z umelcov nepatrí?" - pýta sa autorka sarkasticky. (tasr)