é poškodením, zničením alebo stratou veci. Zjednodušene povedané, ak niekto spôsobí haváriu, poisťovňa z jeho poistky preplatí poškodenému preukázané škody. Samotný poistenec však nedostane od poisťovne ani korunu.
Z havarijného poistenia poisťovňa preplatí škody aj ich pôvodcovi. Ak niekto spôsobí nehodu, pri ktorej poškodí svoje i cudzie auto, z havarijného poistenia zaplatí poisťovňa škodu pôvodcovi nehody a z povinného zmluvného poistenia zase poškodenému. Havarijné poistenie je dobrovoľné a je len na vlastníkovi auta, či sa preň rozhodne. Kto si však kupuje auto na lízing, musí automaticky uzavrieť aj havarijné poistenie.
Ako postupovať v prípade havárie?
Ak vodič spôsobí nehodu a má uzatvorené havarijné poistenie, musí nehodu čo najskôr oznámiť poisťovni. Väčšinou je potrebné nahlásiť nehodu najneskôr na druhý pracovný deň.
Jednotlivé poisťovne majú rôzne spôsoby nahlasovania poistných udalostí. V poistnej zmluve je vždy uvedené, ako sa má nehoda nahlásiť. Väčšinou dostane poistenec aj kartičku, na ktorej je uvedené, ako má postupovať v prípade havárie. Malo by byť na nej aj telefónne číslo, na ktorom je možné poistnú udalosť oznámiť. Väčšina poisťovní však vyžaduje aj písomné nahlásenie nehody. V takom prípade treba vyplniť špeciálny formulár. Ten je možné odovzdať aj v zmluvných servisoch.
V servise treba najprv zistiť, či má s poisťovňou, v ktorej je auto poistené, uzatvorenú zmluvu. Ak ju nemá, musí klient celú sumu vyplatiť v hotovosti a až poisťovňa mu pošle peniaze za opravu na jeho účet. Ak však servis má s poisťovňou zmluvu, je možné požiadať poisťovňu o vystavenie krycieho listu. Ide vlastne o záväzok poisťovne, že servisu preplatí opravu. Zákazník potom zaplatí v servise len spoluúčasť.
Kým sa začne oprava automobilu, auto musí prezrieť odhadca z poisťovne. Poisťovňa týmto spôsobom zabraňuje poistným podvodom. Niekedy je potrebné vykonať aj viac prehliadok, pretože niektoré poruchy možno zistiť až po rozobratí auta. Pracovníci servisu by preto mali vždy, keď zistia nejakú novú chybu, informovať odhadcu. Zákazník nemusí byť pri obhliadke. Ak to však vyžaduje, je možné si s odhadcom dohodnúť presný čas, kedy ju urobí. Toto však značne zdržuje samotnú opravu, najmä ak je potrebné vykonať viac obhliadok.
Aby poisťovňa preplatila škodu, treba jej doručiť aj záznam o nehode, ktorý vydáva polícia. Na vyhotovenie záznamu má však polícia 30 dní. Pri jednoduchších nehodách záznam urobia aj do jedného týždňa. Ak je záznam hotový, žiadateľ by ho mal dostať do jedného dňa. Väčšinou ho vydávajú na počkanie.
Kedy treba volať políciu?
Pri uplatňovaní poistného plnenia z havarijného poistenia je vinník nehody povinný vždy zavolať políciu. Poisťovňa totiž vyžaduje potvrdenie od polície o priebehu nehody. Ak poistenec nezavolá políciu, stráca nárok na poistné plnenie.
Ak si chce niekto uplatniť nárok na plnenie poistného z povinného zmluvného poistenia, musí zavolať políciu v prípadoch stanovených zákonom.
Políciu je nevyhnuté volať, ak prišlo pri nehode k zraneniu alebo usmrteniu osoby, ak došlo k poškodeniu cesty alebo všeobecne prospešného zariadenia, ak unikli nebezpečné látky alebo ak na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikla škoda zrejme prevyšujúca desaťnásobok minimálnej mzdy. V súčasnosti to predstavuje sumu 60 800 Sk.
I keď sa zdá byť táto suma vysoká, aj malá nehoda dokáže na novom aute spôsobiť vysokú škodu. Veď len prestriekanie automobilu vyjde približne na 35-tisíc korún. Preto ak si niekto nie je istý výškou škody, mal by políciu radšej zavolať.
Čo s defektom?Samotný defekt nie je poistnou udalosťou. Preto sa zákazník od žiadnej poisťovne nedočká preplatenia opravy či výmeny plášťa auta.
Ak je však defekt súčasťou inej poistnej udalosti, vtedy poisťovňa preplatí aj opravu plášťov. Môže sa napríklad stať, že pri havárii dôjde aj k prerazeniu plášťa. Vtedy by mala poisťovňa zahrnúť výmenu či opravu pneumatiky do poistného plnenia.
Rozbité sklo
Na cestách sa neraz stane, že kamienok, ktorý sa odrazil od kolesa, rozbije sklo na inom aute. Ak majiteľ poškodeného auta nemá uzatvorené havarijné poistenie, výmenu skla si bude musieť pravdepodobne zaplatiť sám.
Ak chce, aby mu poisťovňa preplatila sklo z povinného zmluvného poistenia, musí vedieť, od ktorého auta sa kamienok odrazil. Na diaľnici alebo medzimestskej komunikácii, je takmer nemožné zastaviť auto, od ktorého sa kamienok odrazil. Jedinou šancou je zapamätať si aspoň značku auta, ale či poisťovňa škodu preplatí, nie je isté. Ak nemá poškodený svedkov, ktorí dosvedčia, že videli, kto mu spôsobil škodu, môže sa vinník brániť jednoducho tým, že bude tvrdiť, že on to určite nebol.
Ešte pred zavedením rôznych bonusov za bezškodový priebeh väčšina poškodených peniaze za výmenu skla dostala. Jednoducho sa s niekým dohodli a poisťovni nahlásili, že to od jeho auta sa odrazil kamienok, ktorý rozbil okno. Poisťovňa potom opravu preplatila z jeho povinného zmluvného poistenia. Ak by to chcel niekto urobiť dnes, musí sa pripraviť na to, že poisťovňa mu to spočíta v podobe malusu alebo aspoň neposkytnutia bonusu. Poisťovne totiž rozbitie skla považujú za rovnakú poistnú udalosť ako ktorúkoľvek inú.
Jedinou z oslovených poisťovní, ktorá tvrdí, že klient nepríde v prípade rozbitia skla o bonus, je Kooperativa.