Korupciu na miestnej úrovni, naopak, mnohí považujú za jav, s ktorým sa dá vyrovnať ťažšie ako s korupciou na centrálnej úrovni. Nový rozmer nadobúda s decentralizáciou. Obce a mestá už dnes spravujú majetok v hodnote desiatok, stoviek miliónov, ba aj miliárd korún.
"Hospodárenie s majetkom nesprevádza efektívna inštitucionálna a verejná kontrola," píše sa v štúdii. Za korupčné správanie na úrovni miestnych samospráv nebol zatiaľ nikto odsúdený. Transparency International zostavila mapu korupcie - zoznam oblastí, kde môže ľahko dochádzať ku korupcii. Najdôležitejšou z nich je nakladanie s obecným majetkom.
V prieskume verejnej mienky Transparency zistila, že "občania žijú, pokiaľ ide o korupciu na miestnej úrovni, v dvoch svetoch". Vnímanie korupcie závisí od veľkosti obce či mesta, alebo vzdelania respondenta.
Malé obce (do 2000 obyvateľov) a ľudia s nižším vzdelaním žijú vo svete, kde sa nedávajú úplatky v takej miere ako v stredne veľkých (do 5000 obyvateľov) a vo veľkých obciach. Čím je obec menšia, tým viac si ľudia myslia, že korupcia sa u nich vyskytuje zriedkavejšie.
Ľudia z veľkých miest, z Bratislavy a Košíc, a tí, ktorí majú vysokoškolské vzdelanie, žijú v prostredí, kde sa korupcia vyskytuje častejšie. Vnímajú, že politiku mesta určujú predovšetkým podnikateľské skupiny a politické strany. Až 61 percent opýtaných z veľkých miest vníma rozšírenie klientelizmu. 36 percent opýtaných (v Košiciach a v Bratislave až 42 percent) si myslí, že korupčné platby v hotovosti sú bežné.
V porovnaní s malými obcami sa častejšie používajú "sofistikovanejšie metódy korupcie" - rekreácie, zľavy, služobné cesty.
Napríklad v nespokojnosti s poskytovaním informácií sú zas rozdiely medzi názormi obyvateľov malých a veľkých miest nepatrné.
Kde všade môže dôjsť ku korupcii
* Nevýhodný alebo neprehľadný predaj, alebo prenájom majetku obce - obce väčšinou nevyužívajú výberové konanie, majetok predávajú alebo prenajímajú priamo vopred vybranému subjektu.
* Neefektívne využívanie a správa majetku.
* Nejasné kritériá pri prideľovaní obecných bytov - obecné byty prideľuje na základe kritérií komisia, obce však nezverejňujú poradovník ani mená ľudí, ktorým byty pridelili, chýba spätná kontrola.
* Zbytočné investície - zadanie zákazky na službu, ktorú obec nepotrebuje.
* Zabezpečovanie verejných služieb - tu dochádza ku konfliktu záujmov, komunálni politici sú previazaní na podnikateľské kruhy, obchádza sa metóda verejného obstarávania.
* Vlastné rozhodovanie samospráv - vydávanie nariadení, povolení, stanovísk v rozpore s verejným záujmom - deje sa tak v poslaneckom zbore, ale aj na obecnom úrade.
* Pochybná personálna politika na obecnom úrade - protekcia pri odmeňovaní zamestnancov, rodinkárstvo pri obsadzovaní miest.
* Hospodárenie a fungovanie príspevkových, rozpočtových organizácií, ktoré zriadila obec. (dro)