Legislatíva sa priblížila medzinárodným štandardom

Miloš Randák pôsobí už trinásty rok na čele najväčšej nezávislej lízingovej spoločnosti na Slovensku, B. O. F. Stál pri vzniku Asociácie leasingových spoločností SR a je predsedom jej predstavenstva. Aký je pohľad skutočného lízingového odborníka na ...

Miloš Randák pôsobí už trinásty rok na čele najväčšej nezávislej lízingovej spoločnosti na Slovensku, B. O. F. Stál pri vzniku Asociácie leasingových spoločností SR a je predsedom jej predstavenstva. Aký je pohľad skutočného lízingového odborníka na tento sektor a ako vidí jeho budúcnosť? Aj to boli témy, ktorým sme sa v rozhovore venovali.

* V minulom roku došlo k nárastu lízingu hnuteľných predmetov o 8 percent. V objeme prekročil 43 mld. Sk. Oproti predchádzajúcim rokom je však nárast miernejší. Ste aj napriek tomu spokojný?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Myslím, že sa nedá byť nespokojný. Lízing hnuteľných predmetov po prvýkrát prekročil pomyselnú hranicu 1 mld. eur a osempercentný nárast znamená v absolútnych hodnotách o 3 209 mil. Sk viac. V tomto kontexte je tých zmienených 8 percent dostatočný nárast, lebo z toho vyššieho objemu sa percentuálne výrazné rasty robia náročnejšie. I napriek tomu, že to nie je, tak ako pred rokom, takmer 15 percent, v porovnaní s podobne rozvinutými európskymi ekonomikami si udr-

žiavame popredné miesto v rebríčku. Nemožno zabúdať ani na ďalší dôležitý ukazovateľ, ktorým je podiel lízingu na investíciách do hnuteľných predmetov. Od roku 2001 má rastúcu tendenciu a vlani dosiahol 23,6 percenta.

* S číslami lízingu nehnuteľností však už taký spokojný byť nemôžete...

SkryťVypnúť reklamu

Ak to berieme z pohľadu asociácie, tak sa nedá byť spokojný. Treba si ale uvedomiť, že najväčší hráči v tejto oblasti sú mimo asociácie a máme preto o lízingu nehnuteľností skreslené informácie. Legislatíva týkajúca sa lízingu nehnuteľností sa však neustále vyvíja a postupne sa odbúravajú legislatívne prekážky, ktoré ho brzdili. V priebehu posledných rokov sa, aj s prispením asociácie, podarilo odstrániť napríklad dvojité zdanenie daňou z prevodu prenajímaných nehnuteľností, zrušilo sa krátenie nároku na odpočet DPH v lízingových spoločnostiach a veľmi dôležitou je i skrátenie lehoty odpisovania. Som preto presvedčený, a predbežné výsledky za prvý štvrťrok tomu aj nasvedčujú, že lízing nehnuteľností bude rásť i napriek miernemu zakolísaniu. Ak by som to zobral z pohľadu B.O.F. lízing nehnuteľností rastie každý rok o pomerne malú hodnotu, ale rastie. Najväčšia prekážka, ktorú na Slovensku stále cítime a sprevádzala lízing nehnuteľností od začiatku, je nedostatok dlhodobo voľných finančných zdrojov za primeranú cenu.

SkryťVypnúť reklamu

* Pri pohľade na podiely jednotlivých komodít v lízingu hnuteľných predmetov je zrejmý vysoký podiel automobilov, osobných a už i úžitkových. Je to podľa vás v poriadku?

Hlavným dôvodom je, že nech ktokoľvek a takmer v čomkoľvek podniká, auto vždy potrebuje. Druhou príčinou je, že lízingové spoločnosti pracujú veľmi dynamicky a pomerne veľkú časť nájomcov pri lízingu automobilov tvoria spotrebitelia. Tí sa nachádzajú mimo rámca dôvodov, pre ktorý bol vôbec lízing vymyslený ako investičná príležitosť. Sú na svete vyspelé krajiny, napríklad Švédsko, Španielsko, Belgicko, kde je lízing pre spotrebiteľov takmer zanedbateľný. Na Slovensku sa však flexibilitou a životaschopnosťou lízingové spoločnosti priblížili spotrebiteľovi a tí majú záujem predovšetkým o automobily. Zväčšujú tak podiel lízingu automobilov na celkových hnuteľných predmetoch. Ale v porovnateľných krajinách je podiel osobných automobilov na lízingu hnuteľných predmetov podobný, dokonca i vyšší, napríklad v Českej republike bol viac ako 48 percent, kým na Slovensku 45.

SkryťVypnúť reklamu

* Rastie aj podiel strojov a nákladných automobilov ....

Áno, a tento faktor je pre ekonomiku pozitívny, lebo svedčí o neustále sa rozrastajúcom a obnovujúcom strojovom a technologickom vybavení slovenských podnikov. Myslím si, že tak ako bude rásť lízing nehnuteľností porastie i lízing technologických zariadení práve pre oživenie nášho hospodárstva. Vstup zahraničných výrobcov, v súčasnosti hlavne automobiliek, ešte viac naštartuje lízing technológií. Možno ani nie lízing v samotných automobilkách, ale celkom iste firmy, ktoré budú pôsobiť ako dodávatelia komponentov budú potrebovať technológie.

* Na sile získava lízing ojazdených automobilov a lízing pre spotrebiteľov. Je tento trend v súlade s vývojom v západnej Európe?

Ťažko povedať, čo je trend v západnej Európe. Poznáme výsledky európskeho lízingu za rok 2002 a z nich vyplýva, že kým priemerný podiel európskych spotrebiteľov na lízingu hnuteľných predmetov bol 7,8 percenta, na Slovensku to bolo 18,3 percenta. V minulom roku toto číslo kleslo na 17,4 percenta. Žiaľ, nie je k dispozícii obdobné porovnanie pri lízingu automobilov, takže nemôžeme porovnávať. Je však pravdepodobné, že podiel nebude taký vysoký ako na Slovensku, kde už takmer druhé prenajaté auto užíva spotrebiteľ. Vychádzam práve z toho, že vo vyspelých ekonomikách je dostupnosť finančných prostriedkov jednoduchšia cez iné inštitúcie ako cez lízingové spoločnosti. Zrejme aj to je dôvod, prečo je lízing pre spotrebiteľov u nás tak rozvinutý. Všeobecne, ako sme lízing chápali na Slovensku, tak nebol vymyslený pre spotrebiteľov, ale vítam to a som rád, že si lízingové spoločnosti vedia nájsť miesto, aby zvýšili svoj obrat.

SkryťVypnúť reklamu

* A ojazdené automobily, očakávate rast ich podielu po otvorení hraníc?

V súčasnosti je každé tretie prenajaté vozidlo ojazdené. Po otvorení hraníc ojazdené automobily ešte zlacnejú a kúpna sila slovenských občanov je pomerne nízka, takže sa dá predpokladať, že lízing ojazdených automobilov ešte porastie. Cena ojazdených áut je všade výrazne nižšia ako nových a keď berieme do úvahy porovnanie ceny a kvality, tak z tohto porovnania vychádzajú ojazdené autá oveľa lepšie. Ďalším faktorom je, že lízingové spoločnosti rôznymi previerkami a kontrolami pôvodu automobilov výrazne znížili riziko, že auto je kradnuté a nemusia mať obavu zaoberať sa i týmto segmentom.

* Podiel lízingu na predaji nových osobných automobilov má stúpajúcu tendenciu i napriek tomu, že banky vychádzajú pri poskytovaní úverov svojim klientom maximálne v ústrety. V čom sú podľa vás dôvody prevahy lízingu?

SkryťVypnúť reklamu

Podiel lízingu na predaji nových osobných automobilov dosiahol vlani takmer 59 percent. Zrejme je to tým, že banky sú ešte stále málo pružné a voči užívateľovi menej priateľské. Napriek tomu, že financovanie cez lízing môže byť drahšie, je to pre investorov schodnejšia cesta. Nemyslím si, že to bude donekonečna. Keď banky spružnejú budú pre lízingové spoločnosti veľmi výraznou konkurenciu.

* V oblasti lízingu prebehlo koncom minulého a začiatkom tohto roka viacero zmien. Ktoré sú tie najdôležitejšie a aký bude ich vplyv na atraktivitu lízingu?

K zmenám došlo v zákone o dani z príjmov, o DPH, o dani z prevodu a prechodu nehnuteľností, v Občianskom zákonníku a azda najrevolučnejšia zmena sa odohrala v spôsobe účtovania.

Doteraz prevládala forma nad podstatou. To znamená, prenajatý majetok odpisovala lízingová spoločnosť. Prešli sme na medzinárodne viac uznávaný spôsob účtovania, že odpisuje ten, kto predmet užíva a to je lízingový nájomca. To považujem za najrevolučnejšiu kľúčovú zmenu.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou pomerne významnou zmenou je skrátenie lehoty odpisovania, čo má na lízing pozitívny vplyv. Zároveň podľa nového zákona platí, že pri finančnom prenájme sa nájomné zahrnie do daňových výdavkov, ak je čas trvania finančného prenájmu najmenej 60 percent lehoty odpisovania a nie menej ako tri roky.

Podľa zákona o dani z prevodu a prechodu nehnuteľností predmetom dane nie je nehnuteľnosť, ktorá je ďalej prenajímaná na základe zmluvy s právom kúpy prenajatej veci. Sadzba dane sa znížila na 3 percentá.

A napokon nemôžeme vynechať ani zákon o DPH, kde došlo k zjednoteniu sadzieb na 19 percent. Znamená to, že pôvodne 20 percentná DPH uplatňovaná na predmet lízingu sa znížila, naopak 14 percentná DPH na prirážku stúpla.

Celkovo možno konštatovať, že sa naša legislatíva priblížila medzinárodným štandardom.

SkryťVypnúť reklamu

* Z rebríčka desiatich najväčších lízingových spoločností je zrejmé, že je v ňom 6 bankových lízingových spoločností, 3 korporatívne a jedna nezávislá. Tou nezávislou spoločnosťou je B.O.F., ktorej ste predsedom predstavenstva. V čom sú výhody a nevýhody štatútu nezávislej lízingovej spoločnosti?

Ak by som začal výhodami, je to možno o niečo pružnejšie rozhodovanie, než keď je človek viazaný v nejakej prísnejšej hierarchickej štruktúre. Tá mierna voľnosť je pomenovania hodnou výhodou. Na druhej strane nevýhodou je, že niekedy sa za mierne horších podmienok získavajú refinančné zdroje než bankovým lízingovým spoločnostiam. Výhodou bankových lízingových spoločností je aj marketing opretý o veľkú sieť pobočiek bánk a propagácia potom môže byť lepšia. Avšak to, že sa nám darí dlhodobo byť na takom mieste považujem za veľký úspech. Máme výhodu, že sme začali veľmi skoro, že sme začali prví, máme šikovný tím ľudí a sme dostatočne flexibilný. V porovnateľných podmienkach, ako je Česká republika, sa najsilnejšia nezávislá spoločnosť sa pohybuje v druhej desiatke.

SkryťVypnúť reklamu

* B. O. F. je zároveň aj najstaršou lízingovou spoločnosťou. Lízingom žijete už viac ako 12 rokov ako riaditeľ lízingovej spoločnosti i ako aktívny člen a predseda predstavenstva Asociácie leasingových spoločností. Neomrzelo vás to ešte?

Žijem tým, venoval som lízingu práve 13 rokov života a musím konštatovať, že to neboli roky stratené a v žiadnom prípade ma to neomrzelo.

* Na záver ešte tradičná otázka. Aký je váš odhad ďalšieho vývoja lízingu na Slovensku, očakávate vstup nových spoločností po otvorení hraníc?

Neočakávam nejaký dramatický vstup nových spoločností, lebo každý kto tu chcel byť, tu už je. Slovenský lízingový trh bol otvorený i v minulosti a významné zahraničné spoločnosti sú na trhu etablované. Určite sa nájdu nejaké výnimky, ale nebude ich veľa.

SkryťVypnúť reklamu

Predpokladám, že lízingový sektor bude naďalej rásť. Ten prírastok bude percentuálne zrejme mierne nižší, niekde medzi troma a desiatimi percentami.

* A aké sú plány B.O.F.?

Udržať si svoje postavenie medzi najúspešnejšími lízingovými spoločnosťami.

Erika Remeňová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 661
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 432
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 334
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 431
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 674
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 947
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 248
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu