klientovi pri omeškaní splátky zasielame písomnú upomienku. Je bežné, že väčšina klientov zabudne zaplatiť a na upomienku okamžite zareaguje a omeškanú splátku zaplatí. V tomto kroku sa neuplatňuje úrok z omeškania. Ak klient nezareaguje na upomienku a naďalej si neplní zmluvné záväzky, postupujeme v zmysle úverových podmienok. Poslednou inštanciou z našej strany je súdne a exekučné vymáhanie," vysvetlil nám Martin Siblík z Home Creditu. Ak klient spoločnosti Quatro neuhradí viac ako jednu mesačnú splátku, dostáva upovedomenie o nedoplatku, ktorý má uhradiť do 14 dní od jeho doručenia. "Ak nezareaguje, zasielame mu upomienku, v ktorej má už uvedené aj penále za omeškané splátky. Ak ani to nepomôže, zašleme mu vypovedanie zmluvy, v ktorom je uvedené, že predmet prenájmu - ak má uzatvorenú zmluvu o prenájme - je povinný vrátiť a uhradiť nedoplatok. V prípade zmluvy o pôžičke uhrádza iba nedoplatok. Ak nereaguje ani na vypovedanie zmluvy, podávame podnet na trestné stíhania na políciu," objasnila postup Jana Rothová.
V živote človeka sa však stávajú nepredvídateľné udalosti a objavujú sa situácie, keď aj
klient, ktorý si inak plní svoje zmluvné povinnosti a pravidelné uhrádza splátky, nemôže dodržať podmienky zmluvy - pomohla by mu napríklad zmenená lehota splácania alebo iná výška splátok. M. Siblík: "Aj v takýchto prípadoch sa snažíme byť ústretoví a nájsť prijateľné riešenie. Je však dôležité, aby o svojej situácii, že nebude môcť uhradiť najbližšiu splátku informoval našu spoločnosť aspoň štrnásť dní pred najbližším dňom splatnosti. Ak to urobí buď písomne alebo telefonicky, môžeme mu na určité obdobie znížiť splátky, resp. upraviť splátkový kalendár. Skúsenosti z takejto komunikácie s klientom sú z oboch strán vnímané veľmi pozitívne." Podobný postup nám potvrdila aj Andrea Trebuľová z Cetelem, "S klientom vtedy komunikujú špecializovaní pracovníci a snažia sa nájsť riešenie na preklenutie nepriaznivej situácie, pri každom klientovi je prístup individuálny."
Quatro takisto poskytuje možnosť požiadať o úpravu splátkového kalendára. Prvým krokom je zaslanie žiadosti o jeho zmenu. Platí však pod-
mienka, že musí mať uhradené doterajšie splátky. Pri schválení žiadosti o zníženie splátok sa automaticky prepočítava aj zmluva.
V každom prípade záujem dohodnúť so zákazníkom nám potvrdili aj v GE Capital Multiservis. "Navyše už pri diskusii o úvere sa snažíme vyjsť zákazníkovi maximálne v ústrety tak, aby sme spoločne našli najvhodnejší model splácania úveru. Poskytneme mu všetky informácie o podmienkach a možnostiach úveru a spolu s ním vyberieme model, ktorý mu umožní splácať úver bez toho, aby to zaťažilo jeho rodinný rozpočet. Práve na základe tohto veľmi flexibilného prístupu predpokladáme, že zákazník bude môcť úver splácať podľa dohodnutých podmienok počas celého času splácania," hovorí Branislav Katreniak, výkonný riaditeľ GE Capital Multiservis.
Úver možno splatiť aj naraz
Splátkové spoločnosti však umožňujú aj druhý extrém. V prípade, že klient už nechce pravidelne mesačne splácať a najradšej by mal povinnosti so splácaním z krku, je možné zvoliť si splatenie úveru naraz. Nie je to vždy absolútne výhodné, pretože si splátkové spoločnosti zvyčajne účtujú určité sankčné poplatky.
"Klient je však povinný tento svoj úmysel oznámiť približne 30 dní pred zamýšľaným úkonom. Na základe aktuálne nesplatenej sumy určíme výšku sumy, ktorú má do určitého času zaplatiť. Klient zaplatí úroky len do času predčasného splatenia úveru a navyše nie je táto procedúra spojená s nejakým poplatkom, ani navýšením na ťarchu klienta," vysvetlil M. Siblík z Home Creditu. Dodatočné poplatky pri rozhodnutí splatiť úver skôr neúčtujú ani v GE Capital Multiservis. Quatro si nedáva podmienku zaslať žiadosť o predčasné splatenie, "pretože klient sám pozná svoj splátkový kalendár
a vie, koľko má ešte platiť každý mesiac."
(rbs)