Lízing mal minulý rok najväčší úspech pri kúpe automobilov

Popularita lízingu z roka na rok rastie. Lízingové spoločnosti každoročne uzatvárajú viac nových zmlúv ako v predchádzajúcich obdobiach. Spotrebitelia a podniky tak získavajú prostredníctvom tejto formy financovania ďalšie dopravné prostriedky, stroje ...

Popularita lízingu z roka na rok rastie. Lízingové spoločnosti každoročne uzatvárajú viac nových zmlúv ako v predchádzajúcich obdobiach. Spotrebitelia a podniky tak získavajú prostredníctvom tejto formy financovania ďalšie dopravné prostriedky, stroje a zariadenia.

Lízingový trh minulý rok vzrástol o osem percent a spoločnosti tak podľa údajov Asociácie leasingových spoločností (ALS) prefinancovali majetok v hodnote 43,2 mld. Sk. Je to najviac v doterajšej histórií slovenského lízingového trhu. Minulý rok dosiahlo toto finančné odvetvie svoj nový rekord už štvrtý rok po sebe. Lízingový trh rastie neustále už od roku 2000.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tempo jeho rastu sa ale postupne spomaľuje. Zatiaľ čo v roku 2001 rástol trh o vysokých 48 percent, v ďalšom roku to bolo už len o necelých 15 percent. Minuloročný vzostup bol v tejto štvorročnej rastovej sérii zatiaľ najpomalší.

Aj napriek spomaleniu dynamiky odvetvia si však lízingové spoločnosti na výsledky vo všeobecnosti nesťažujú. Trh sa postupne nasycuje, takže i pomalší rast je úspechom.

Okrem toho rozvoju nie vždy prajú podmienky okolia. Minulý rok napríklad domácnosti minuli menej na svoje nákupy a podniky investovali menej do svojho vybavenia. Reálne mzdy domácností klesli podľa údajov Štatistického úradu SR o dve percentá. Investície podnikov boli oproti predchádzajúcemu roku nižšie až o 1,2 percenta. Občania teda mali menej peňazí na spotrebu, podniky menej nakupovali stroje a zariadenia. Lízingový trh ale i napriek týmto obmedzeniam rástol.

SkryťVypnúť reklamu

Rast i napriek nižšiemu predaju

Aj minulý rok boli najobľúbenejšou lízingovou komoditou osobné automobily. Zo všetkých lízingových zmlúv viac ako dve tretiny tvorilo obstaranie osobného auta a postavenie tejto už tradične najsilnejšej lízingovej skupiny sa ešte viac upevnilo. Z hodnoty celého lízingového trhu tvorili osobné autá 46 percent. Oproti predchádzajúcemu roku je to o zhruba jeden percentuálny bod viac.

Lízing nových osobných áut vykázal minulý rok nárast o dve percentá. Ich predaj pritom poklesol. Predalo sa o 12 percent menej vozidiel ako pred rokom. Lízing si teda získal medzi záujemcami o nové osobné autá viac priaznivcov. Zatiaľ čo v roku 2002 sa prostredníctvom neho financovalo zhruba každé druhé nové osobné auto, minulý rok sa touto formou predalo už 59 percent nových osobných áut.

SkryťVypnúť reklamu

K rastu lízingu osobných vozidiel pravidelne prispievajú aj nepodnikatelia. Ich zastúpenie medzi lízingovými zákazníkmi sa každoročne zvyšuje. Až každé druhé auto predané minulý rok na lízing smerovalo na súkromné použitie. Súkromné osoby láka rýchlosť a jednoduchosť získania lízingu.

Vybavenie lízingu trvá oveľa kratšie ako pri bankovom úvere. Záujemcovia nemusia absolvovať zvyčajne zdĺhavý proces schvaľovania. Lízingové spoločnosti navyše väčšinou požadujú len minimum dokladov. Pri lacnejších automobiloch a vyššej prvej splátke alebo akontácií, stačia na uzavretie zmluvy v niektorých spoločnostiach základné doklady totožnosti, prípadne potvrdenie o zamestnaní. Niektoré lízingové firmy preto deklarujú vybavenie lízingu na osobné auto v priebehu jedného dňa.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä ojazdené autá

Najväčším dielom ale k minuloročnému rastu lízingu osobných áut prispeli ojazdené vozidlá. Spolu s nimi rástol lízing osobných vozidiel o 12 percent. Ojazdené autá z tohto rastu tvorili až tri štvrtiny. Samotné vykázali rast o vysokých 62 percent. Aj lízing ojazdených áut rastie už niekoľko rokov po sebe. Rozvíja sa spolu s vyšším predajom použitých automobilov. Rastie ale aj vďaka silnej akvizícií lízingových spoločností a zatraktívneniu lízingových podmienok.

Na ojazdené autá sa sústreďuje čoraz viac lízingových spoločností. Po úvodných rokoch, keď staršie autá financovalo len niekoľko špecializovaných lízingoviek, na trh vstúpili i veľkí poskytovatelia lízingu, ktorí už majú silné postavenie aj v iných komoditách - v nových autách, strojoch a zariadeniach. Na trhu začala pôsobiť dokonca i dcérska spoločnosť významného poskytovateľa splátkového predaja.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší segment lízingu osobných áut - operatívny lízing, dosiahol minulý rok tiež nárast. Objemovo však až taký výrazný nebol. Operatívny lízing tvorí stále len necelých šesť percent celkového lízingu osobných áut. Minulý rok vzrástla suma ním financovaných vozidiel o osem percent.

Okrem osobných rástol minulý rok aj lízing dodávkových a nákladných automobilov. Rast teda vykázal celkový lízing dopravných prostriedkov. Minulý rok sa tak niesol v znamení lízingu áut. Lízing strojov a zariadení, ktorý ťahal trh v predchádzajúcich dvoch rokoch vlani stúpal len mierne. Trh rástol vďaka dopravným prostriedkom.

Lízing dodávkových áut dosiahol minulý rok rast 16 percent, u nákladných predstavoval nárast zhruba 12 percent. Aj tu sa na raste pravdepodobne podpísali i ojazdené autá. Priemerná cena financovaného vozidla totiž klesla, o čo sa mohli pričiniť lacnejšie použité automobily.

SkryťVypnúť reklamu

Lízing strojov spomalil rast

Lízing strojov, zariadení a technológií dosiahol minulý rok len malý rast. Po dvoch rokoch, keď prírastok predstavoval 66 a 48 percent, obchody v tejto komodite minulý rok vzrástli len o niečo viac ako o dve percentá. Za nízkym rastom stojí už spomenutý pokles investícií.

Tento lízingový segment však stále predstavuje potenciál rozvoja. Zatiaľ čo v zahraničí tvoria stroje a technológie 25 percent celkového trhu lízingu, na Slovensku je to o päť percent menej. Z tohto rozdielu pramenia i očakávania lízingových spoločností v ďalší nárast. Minuloročné stúpanie "je vzhľadom na potreby národného hospodárstva nízke a má ešte rezervy," konštatuje i Asociácia leasingových spoločností.

Okrem strojov má rezervy aj lízing výpočtovej a kancelárskej techniky. Európsky priemer podielu na trhu predstavuje 12 percent, v SR to je len niečo cez jedno percento. Minulý rok sa tento podiel navyše ešte znížil. Dôvodom však môže byť i vyšší záujem o financovanie tejto komodity prostredníctvom splátkového predaja.

SkryťVypnúť reklamu

Nehnuteľnosti - známky rozvoja

Stále len rozvíjajúcim sa odvetvím je na Slovensku lízing nehnuteľností. Veľkosť minuloročného trhu ťažko určiť. Najväčší poskytovatelia lízingu budov, totiž nie sú členmi lízingovej asociácie. Neuverejňujú teda pravidelne svoje hospodárske výsledky.

Podľa známych údajov však možno na trhu spozorovať známky rozvoja. Počet nehnuteľností, ktoré minulý rok prefinancovali členovia ALS sa strojnásobil na číslo 21. Väčšinu z budov tvorili priemyselné stavby, maloobchody a supermarkety. Ich priemerná cena bola 5,6 mil. Sk.

Rozvoju lízingu nehnuteľností minulý rok napomohla i legislatíva. Znížilo sa daňové zaťaženie daňou z prevodu a prechodu nehnuteľností, skrátila sa lehota odpisovania. Odvetvie však stále nedosahuje taký význam ako v zahraničí. V Európe tvoria nehnuteľnosti jednu pätinu celého lízingového trhu, na Slovensku je to len jedna desatina. Lízingové spoločnosti preto očakávajú ďalší rozvoj trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Dve najväčšie spoločnosti minulý rok svoje pozície potvrdili

Aj minulý rok priniesol zmeny v lízingovom rebríčku. Poradie dvoch najväčších lízingových spoločností však zostalo nezmenené. K zmenám došlo až na priečkach od tretieho miesta nižšie.

Najväčšou lízingovou spoločnosťou bol minulý rok CAC Leasing, a. s., Bratislava. Prefinancoval svojim klientom majetok v hodnote 7,4 mld. Sk, čo oproti predchádzajúcemu roku predstavuje nárast o zhruba sedem percent. Spoločnosť si naďalej udržala prvenstvo aj v lízingu strojov a technológii, v ktorom rástla rýchlejšie ako priemer celého trhu. Prvé miesto získala i v lízingu úžitkových áut. Pokles ale, tiež na rozdiel od trhu, vykázala v lízingu osobných áut.

Druhou najväčšou firmou bol minulý rok ČSOB Leasing, a. s., Bratislava. Spoločnosť zostala na druhej priečke spred roka, jej obchody však stúpli len o necelé dve percentá. Dosiahla však vysoký rast v lízingu strojov a zariadení a nákladných automobilov. Výsledky v týchto segmentoch však utlmil pokles v lízingu osobných a úžitkových áut.

SkryťVypnúť reklamu

Na tretie miesto sa o jeden stupienok minulý rok posunul VB Leasing SK, s. r. o., Bratislava. Spoločnosť rástla vo všetkých dôležitých lízingových segmentoch.

Na štvrtú pozíciu sa vyšvihol Volkswagen Finančné služby Slovensko (VWFS), s. r. o., Bratislava. Obchody spoločnosti rástli o jednu pätinu. VWFS tak zastavil klesanie svojho trhového podielu z predchádzajúcich dvoch rokov. Spoločnosť zobrala v lízingu značiek koncernu Volkswagen, na ktoré sa špecializuje, časť obchodov ostatným lízingovkám.

Naopak Tatra-Leasing, s. r. o., Bratislava vykázal minulý rok pokles. Spoločnosť to posunulo o dve miesta nižšie, na piatu pozíciu. Firma bola menej úspešná najmä v lízingu osobných automobilov. Celkovo boli obchody spoločnosti nižšie o 19 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Z prvej desiatky lízingoviek dosiahol najväčší prírastok obchodov OTP Leasing, a. s., Bratislava. Činnosť začal len koncom roka 2002, v prvom celom roku svojej existencie však uzavrel obchody v hodnote takmer 1,1 mld. Sk. Firmu to vynieslo až na ôsme miesto lízingového rebríčka. Takmer všetky obchody spoločnosti predstavuje lízing osobných a úžitkových automobilov. Značnú časť z nich tvoria ojazdené automobily.

Aj minulý rok vstúpili na trh nové lízingové spoločnosti. V druhej polovici vlaňajška začali podnikať dve lízingové firmy patriace do bankových koncernov - Istroleasing, s. r. o., Bratislava a Leasing Slovenskej sporiteľne, a. s., Bratislava. Konkurencia na lízingovom trhu sa tak zvýšila. Už minulý rok ALS evidovala 30 lízingových spoločností, tento rok ich počet stúpol na 37. Najväčší úspech majú veľké firmy. Sedem najväčších lízingových spoločností minulý rok tvorilo 81 percent hodnoty trhu. Peter Apolen

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  2. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  3. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  4. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  8. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  1. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  2. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  3. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  4. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  5. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  6. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 499
  2. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 848
  3. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 833
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 492
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 434
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 895
  7. Keď sa z brigády stane kariéra 2 707
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 702
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu