Krajská prokuratúra v Nitre navrhuje trestné stíhanie zastaviť, Úrad špeciálneho prokurátora na Generálnej prokuratúre naopak podať obžalobu. "Rozdielne názory prokurátorov spočívajú v inom vyhodnotení dôkazovej situácie," povedala hovorkyňa Generálnej prokuratúry Svetlana Husárová.
Generálna prokuratúra síce môže dať krajskej príkaz na podanie obžaloby, ale generálny prokurátor Dobroslav Trnka dá celú vec ešte preskúmať Grémiu trestného odboru, ktorý tvoria nezávislí prokurátori. Tí sa kauze doteraz nevenovali a podľa Trnku je to záruka "nezávislosti a objektivity pri rozhodovaní".
V kauze z roku 2002 je obvinené bývalé vedenie ministerstva dopravy - exminister Jozef Macejko, vedúci úradu ministerstva Peter Kľučka, štátny tajomník Michal Balog a lobista Jozef Bakšay. Obvinení sú zo zneužívania informácií v obchodnom styku, korupcie a zneužívania právomocí verejného činiteľa.
Do tendra na ľahké motorové vlaky, ktorý vypísalo ministerstvo obrany, sa prihlásili dve spoločnosti. Francúzska Alstom a švajčiarska Stadler, ktorá vytvorila konzorcium so ŽOS Vrútky, kde je Víťazoslav Móric. Ten je aj jedným z kľúčových svedkov v kauze.
Podľa väčšiny dokumentov bola švajčiarska firma lepšia, minister dopravy Macejko však preferoval francúzsky Alstom a brzdil podpísanie zmluvy so Švajčiarmi. Alstom navyše podľa vyšetrovania zo začiatku neuspela a dodatočne predložila lepšiu ponuku.
Celá akcia sa začala podľa vyšetrovania v reštaurácii Traja Mušketieri, kde na lobistickej párty vraj Bakšay povedal, že ak Alstom vyhrá, všetci sa budú mať dobre.
Proti Macejkovi, Kľučkovi a Bakšayovi stoja svedectvá premiérovho brata Miroslava Dzurindu, ktorý šéfoval výberovej komisii v tendri, Mórica a šéfa železníc Andreja Egyeda, ktorému Macejko bránil v podpísaní zmluvy so Švajčiarmi. (mož)