
pod nárast inflácie, táto inštitúcia obhajuje tým, že dovtedajšie ceny odrážali skôr politické a sociálne priority vlády než skutočné ekonomicky oprávnené náklady regulovaných podnikov a ich primeraný zisk. Tieto ceny obsahovali rozličné krížové dotácie a prejavovalo sa to tým, že jedna skupina spotrebiteľov dotovala druhú, a tak nik neplatil spravodlivé ceny, tvrdí na svojej internetovej strane regulačný úrad. Na jeho čele stojí predseda JÁN MATUSKÝ. Denníku SME poskytol rozhovor.
Podľa zákona o regulácii v sieťových odvetviach spôsoby výpočtu maximálnej ceny alebo tarify a samotná maximálna cena a tarifa musia zohľadňovať ekonomicky oprávnené náklady a primeraný zisk. Ako úrad určuje, čo sú oprávnené náklady regulovaných subjektov?
Úrad zamestnáva odborníkov, ktorí sú to schopní posúdiť. Odberatelia musia dodávateľom platiť naozaj len oprávnené náklady. Sme presvedčení, že to tak je.
Vo vašej definícii oprávnených nákladov je aj položka ostatné náklady. Pod ňu sa však môže zmestiť čokoľvek.
Úrad oprávnenosť nákladov regulovaných subjektov sleduje rôznymi spôsobmi. Porovnáva ich napríklad s nákladmi porovnateľnej spoločnosti v Českej republike, Maďarsku, Španielsku alebo Portugalsku. Aj týmto spôsobom sledujeme, či maximálna tarifa, alebo cena, ktorú nám predložil na schválenie regulovaný subjekt, je významne odlišná od cien a taríf podobného podniku. Koneční spotrebitelia tak môžu mať istotu, že úrad používa všetky dostupné metódy, aby zabránil neprimeraným príjmom dodávateľov.
Ako sa úrad vyrovnáva s nákladmi na reklamu, považuje ich za oprávnené?
Na to, aby podnik dosiahol úspech alebo aby o svojej činnosti informoval verejnosť, je potrebná reklama. Našou úlohou je zvážiť, či náklady na reklamu boli primerané. Ak výdavky na reklamu sú prehnané, regulovaný podnik musí znížiť iné nákladové položky alebo ich uhradiť z vlastného zisku.
V ktorom sektore sa objavuje najviac prípadov, keď sa podniky snažia zaúčtovať do ceny aj ekonomicky neoprávnené náklady?
Najviac v teplárenstve. Pôsobia tu stovky subjektov. Vyskytol sa aj taký prípad, keď sa podnik snaží domôcť uznania niektorých nákladov cestou súdu. O Paroplynový cyklus v Bratislave.
Ministerstvo hospodárstva pod tlakom médií nedávno riešilo problém s vysokými odmenami za poradenské služby v Slovenskom plynárenskom priemysle (SPP). Akcionári Gaz de France a Ruhrgas napokon pristúpili na nižšie ceny. Uzná regulačný úrad tieto náklady za oprávnené?
Presne sme stanovili, aké náklady môžu prejsť do ceny produktov. Ak odmeny za poradenské služby sú vysoké, regulovaný subjekt musí ušetriť na iných nákladoch alebo ich uhradiť z vlastného zisku. To však je už problém akcionárov. Aby úrad detailne preveril všetky náklady regulovaných subjektov, musel by mať omnoho viac pracovníkov.
Z vašej odpovede vyplýva, že úrad nemá takú kapacitu, aby pri posudzovaní oprávnených nákladov mohol ísť do detailov. Pripúšťate, že dáta, ktoré vstupujú do regulačných vzorcov, nemusia byť vždy správne?
Toto nie je dobre položená otázka.
Nateraz nemám lepšiu.
Treba si uvedomiť, že úrad nahrádza voľný trh a náhradka je vždy horšia ako originál. Regulátor nemôže mať nikdy toľko poznatkov a vedomostí o podnikaní konkrétneho regulovaného subjektu, ako má tento subjekt. Už som povedal, mohol by to dosiahnuť, ak by zamestnával dostatočný počet špičkových analytikov, ktorí by boli schopní prejsť všetky výkazy a faktúry. Bolo by to však zmysluplné? Neboli by náklady na reguláciu vyššie ako úspory nákladov regulovaných subjektov? Veď všetky náklady napokon zaplatí konečný spotrebiteľ.
Ak domácnosti a podnikatelia majú pocit, že monopoly svoje postavenie zneužívajú a účtujú si neprimerané ceny, možno áno.
To sú len pocity. Na Slovensku máme niekoľko desiatok tisíc podnikateľov a sťažuje sa ich len sedem. Pozrite sa na ich výkazy ziskov a strát a na ich akvizičné aktivity. Cena plynu a elektriny im bráni podnikať a tvoriť zisk? Cena plynu je daná nákladovými položkami v tomto štáte a zmluvou SPP s Gazpromom.
Keď sme pri Gazprome, v minulom roku výrazne klesol kurz dolára a plyn sa nakupuje práve za doláre. Prečo sa to nepremietlo do zníženia ceny plynu?
Viete, aké sú ceny plynu na tento rok? Viete o koľko klesli?
Klesli?
Niektorým skupinám odberateľov až o 50 percent.
Tvrdíte teda, že tohtoročné ceny plynu kopírujú vývoj dolára?
Áno. V roku 2003 sa ma mnohí pýtali, prečo v Českej republike cena plynu klesá a na Slovensku stúpa. Odpoveď je jednoduchá. Ak v Česku dosiahli nákladové ceny, tak potom má na cenu vplyv zmena vstupov. To sa v Česku plne prejavilo. Na Slovensku v roku 2003 dosiahli nákladové ceny len priemyselní odberatelia plynu, preto znížením ceny vstupov mohol zemný plyn v roku 2004 zlacnieť len pre túto kategóriu odberateľov.
Vráťme sa k inkriminovaným odmenám za poradenstvo v SPP. Bude úrad skúmať oprávnenosť týchto nákladov? Predpokladám, že sa objavia v položke ostatné náklady.
Úrad vykoná kontrolu nákladov vo všetkých regulovaných subjektoch. Začneme od tých najväčších. Naše kapacity však zaťažujú sťažnosti a podnety spotrebiteľov.
Čo je podľa úradu primeraný zisk regulovaného subjektu?
Primeraný zisk je primeraná odmena podnikateľa za to, že svoje peniaze neuložil do banky alebo do cenných papierov, ale do podnikania, do ktorého mu zasahuje štát. Sťažovatelia nám vyčítajú, že majú zisk päť percent a že regulovaným subjektom sme dali viac. Podnikateľ, ktorý podniká v trhovom prostredí, môže mať zisk aj tisíc percent. To je otázka jeho schopností. Čo však s regulovaným subjektom? Vychádzame z princípu alternatívnych výnosov. Pre regulovaný subjekt sa miera zisku odvíja od výnosnosti štátnych cenných papierov. Ak by bol zisk stanovený pod hranicou výnosnosti štátnych dlhopisov, podnikatelia by svoje voľné prostriedky radšej investovali do ich nákupu ako do podnikania v regulovanej oblasti.
Zákon o energetike hovorí, že regulované subjekty sú povinné viesť účtovníctvo, sledovať a kalkulovať ekonomicky oprávnené náklady a primeraný zisk osobitne na výrobu a osobitne na rozvod elektriny, plynu a tepla. Splnili túto povinnosť všetky regulované subjekty?
Na účely regulácie a za platnosti súčasného zákona účtovníctvo regulovaných subjektov vyhovuje. Po prijatí nového zákona o energetike a zákona o regulácii stačiť nebude. Preto sa prijímajú opatrenia, aby v regulovaných podnikoch došlo k účtovnému oddeleniu činností regulovaných od činností neregulovaných.
Čiže teraz to tak nie je.
Smernice Európskej únie požadujú najmä oddelenie účtovníctva v prípade výroby, distribúcie a prenosu elektriny. Toto na Slovensku máme oddelené.
A v prípade plynu?
Tam je to iné. Tento regulovaný subjekt prijal opatrenia, ktoré vedú k tomu, aby bol schopný túto úlohu splniť.
Takže nesplnil.
To mi neprislúcha hodnotiť, pretože úrad nemá pôsobnosť v tejto oblasti.
Je z hľadiska regulácie SPP pre úrad transparentný?
Proces predkladania návrhov na regulovanú cenu a tarify je komplikovaný a dlhý. Experti úradu sú schopní predložiť regulačnej rade kvalifikované podklady, ktoré umožňujú rozhodnúť o maximálnej cene a tarifách.
Pri schvaľovaní oprávnených nákladov a primeraného zisku sú v hre miliardy. Nie je na vás vyvíjaný nátlak, nikto sa vás nepokúsil korumpovať, aby ste prižmúrili oko?
Som tu od prvých dní a s tým, o čom hovoríte, som sa nestretol. Ja o tom naozaj neviem a neviem si ani predstaviť, ako by sa taký nátlak mohol preniesť do regulovanej ceny. Naše regulačné metódy sú transparentné a stanovenie regulovanej ceny alebo tarify nie je záležitosťou jedného pracovníka úradu a úrad uskutočňuje následné kontroly skutočného objemu ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku.
V zmysle zákona o regulácii má úrad právomoc odmietnuť návrh na stanovenie maximálnej ceny alebo tarify. Koľkokrát sa už takéto niečo stalo?
V jednom prípade v rozvodných podnikoch, stalo sa to aj v plynárenstve. V teplárňach sú to desiatky prípadov. Regulované subjekty vo väčšine prípadov akceptovali výhrady úradu a predložili nové návrhy, ktoré znamenali nižšiu cenu pre konečných spotrebiteľov.
Čo sa stane, ak regulovaný subjekt nepredloží úradu návrh maximálnej ceny alebo tarify. Zákon totiž hovorí, že môže predložiť.
My z vlastného podnetu meniť cenu nemôžeme, ale doteraz sa nestalo, že by niektorý regulovaný subjekt nepredložil úradu návrh maximálnej ceny alebo tarify. Nové zákony o energetike a regulácii umožnia úradu požiadať regulovaný subjekt o predloženie návrhu a my sami zistíme, či tam niečo nehrá v nákladoch.
Takže, keď tam niečo nehrá dnes, nemôžete zasiahnuť sami od seba?
Za daného právneho stavu nie. Nie je to však významný nedostatok v právomoci úradu, pretože najmä veľké regulované subjekty sa boja mať príjmy vyššie ako úradom povolené. Rozhodnutím úradu by ich totiž museli v nasledujúcom regulačnom roku vrátiť konečným spotrebiteľom, čo by im mohlo spôsobiť významné ekonomické problémy.
Môžu však rôznymi účtovnými operáciami umelo tento príjem znižovať. Na to tam majú ľudí, ktorí sú lepšie platení ako vaši pracovníci.
To je pravda. Na úrade je priemerný plat šestnásťtisíc a za to sa špičkoví odborníci kúpiť nedajú. Napriek tomu tu pracuje niekoľko špičkových odborníkov, ktorí sa roky pohybujú v energetike, takže ju majú prečítanú. Iste, čísla sú čísla, tie sa nedajú vysledovať až po faktúru. A nebolo by to ani účelné. Regulácia bola nastavená tak, aby minimalizovala objem ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku z regulovaných činností. Napokon úrad navštívi každý regulovaný subjekt a skontroluje tvorbu podkladov, ktoré slúžili na schválenie maximálnej ceny alebo tarify.
Sám ste však priznali, že v prípade SPP je problém s preukázateľnosťou účtovníctva.
To som nepovedal.
Naznačili ste to.
Ani som to nenaznačil. SPP uskutočňuje účtovníctvo v zmysle zákonov. Problémom je len oddelenie účtovníctva na regulované a neregulované činnosti. V čase prijatia zákona o energetike bol vlastníkom SPP štát, zahraniční investori prišli do podniku až neskôr a veci menia k lepšiemu. Ak sa niečo neuskutočnilo hneď v prvých dvoch rokoch po zmene vlastníka, to je otázka skôr na nich.
Jednou z úloh úradu je vytvárať podnikateľské prostredie blízke konkurenčnému. V prípade plynu existuje teoretická možnosť a hovorí o nej aj zákon o energetike, že regulovaný subjekt je povinný sprístupniť za istých okolností svoju sieť inému podnikateľovi. Je sieť SPP prístupná pre iných takým spôsobom, že si veľkí domáci odberatelia môžu nakupovať plyn z Ruska a Ukrajiny priamo a pri preprave využijú len sieť SPP?
Ministerstvo hospodárstva v roku 2002 vydalo vyhlášky 548 a 549. Určuje nimi najmenší objem spotreby plynu a elektriny pre vznik oprávnenia uzatvárať zmluvy na dodávku plynu a elektriny s ľubovoľným dodávateľom. V roku 2003 úrad schválil tarify pre regulovaných odberateľov a poplatky za prepravu plynu pre oprávnených odberateľov. Tí, ktorí majú väčšiu spotrebu ako 15 miliónov kubíkov plynu, je ich asi 54, môžu uzatvoriť zmluvu o dodávke plynu s každým subjektom, ktorý má licenciu na obchodovanie s plynom.
Plyn však predáva iba SPP, lebo poplatky za sprístupnenie jeho siete sú vraj privysoké.
Ceny za prepravu plynu odrážajú náklady SPP. Ak odberateľ uzavrie zmluvu s nejakým iným predajcom plynu, SPP je povinný jeho plyn prepraviť, ak sú splnené určité technické predpoklady.
Nemal by sa regulačný úrad znova pozrieť na výšku prepravných poplatkov, ak má vytvárať podnikateľské prostredie blízke konkurenčnému?
Zákon o regulácii bol schválený v roku 2001 a odrážal vtedajšie potreby spoločnosti. Neobsahuje všetky mechanizmy, ktoré by obsahovať mal. Do nového zákona ich dostaneme a oblasť prepravných taríf bude riešená komplexne.
Aby sa zreálnila možnosť konkurencie?
Aby sa skôr zreálnili náklady, ktoré súvisia s konkrétnou dodávkou.
Máte pocit, ak môžem použiť to slovo, že prepravné náklady nie sú dobre stanovené, že brzdia rozvoj konkurenčného prostredia?
To si netrúfam povedať. My sme ich skúmali a porovnávali s nákladmi podobných subjektov. Významné odlišnosti sme nenašli. Isteže, o všetkom sa dá diskutovať, ale je za nami len prvý regulačný rok. Tento rok už došlo k istému posunu a dá sa očakávať, že v ďalšom regulačnom období príde k významným zmenám. Slovensko totiž plne harmonizuje svoje právo s právom únie.
Ak je dôsledkom regulácie fakt, že iba SPP je schopný nakúpiť a previezť plyn pre domáce subjekty, existuje obava, či sú prepravné tarify nastavené dobre.
Prečo by neboli dobre nastavené? Ak je len jeden podnik, ešte to neznamená, že sú nastavené zle.
Koľko licencií úrad vydal obchodníkom s plynom?
Presné číslo vám teraz nepoviem, ale nejaké sme vydali. Neznamená to však, že ich obchodníci aj uplatnia. Iná situácia je v elektroenergetike, kde sa s elektrinou reálne obchoduje.
Viete si predstaviť situáciu, že by ste svojimi regulačnými rozhodnutiami poškodili domácnosti alebo podnikateľské subjekty?
Som presvedčený, že regulované subjekty nepoškodzujú spotrebiteľov. Úrad ich chráni tým, že obmedzuje objem ekonomicky oprávnených nákladov a v prípade plynu, ak SPP chce v tomto roku dosiahnuť taký istý príjem ako v minulom, musí náklady znížiť o dve percentá. Týmto spôsobom úrad tlačí na efektívnosť podniku. Platí to pre každý rok a je to veľmi tvrdé. Dlho sme o tom diskutovali v regulačnej rade, ale napokon sme tie dve percentá schválili. Spotrebitelia tak majú istotu, že náklady, ktoré prechádzajú do ceny plynu, sú každý rok o dve percentá nižšie.
Regulujete rozsiahle sektory plynárenstva, energetiky, teplárenstva a vodárenstva. Koľko má regulačný úrad výkonných pracovníkov?
Päťdesiatdva.