FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Vo financovaní kúpeľnej liečby zo strany štátu podľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne naďalej pretrváva socialistický model. "Z verejných zdrojov uhrádzame nielen zdravotnú časť pobytu, ale aj ubytovanie a stravovanie. Ak by to tak nemuselo byť, tak by sme za rovnaký objem verejných zdrojov dokázali v kúpeľoch odliečiť oveľa viac pacientov," povedal hovorca Milan Velecký.
Takmer všetky poisťovne sa zhodujú v tom, že prerozdelenie peňazí do jednotlivých poisťovní iba podľa počtu poistencov nie je dostačujúce, nezohľadňujú sa indexy rizika, pohlavie a vek poistencov.
Ján Masaryk zo Spoločnej zdravotnej kritizuje, že chýbajú údaje zo Sociálnej poisťovne o absolvovaní predchádzajúcej kúpeľnej starostlivosti.
Podľa akých kritérií vyberajú poisťovne Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera
Kúpeľná komisia návrhy na kúpeľnú starostlivosť posudzuje predovšetkým na základe zdravotnej naliehavosti, lehoty odliečenia určenej indikačným zoznamom, dátumom doručenia návrhu na kúpeľnú starostlivosť do poisťovne, zmluvne dohodnutými podmienkami s kúpeľnými organizáciami a objemom peňazí vyčlenených na kúpeľnú starostlivosť.
Zdravotná poisťovňa Sideria - Istota
Kúpeľné návrhy pred odoslaním do kúpeľov schvaľuje vždy raz za mesiac kúpeľná komisia. Sideria-Istota zriadila tri kúpeľné komisie - v Košiciach, Prešove a Podbrezovej. Kúpeľné komisie rozhodnú aj o výbere kúpeľného zariadenia. Pri výbere sa komisia riadi indikačnou skupinou, zmluvami s kúpeľmi, zohľadňuje aj sprievodné diagnózy.
Pri fakultatívnej liečbe komisia posudzuje aj dátum prijatia návrhu, dĺžku poistného vzťahu a závažnosť indikácie.
Prednosť majú pacienti, ktorí sú do kúpeľov predvolávaní, teda tí, čo tam idú ihneď alebo do presne určeného času po operácii alebo závažnej chorobe. Až potom sa dostanú na liečenie pacienti s chronickým ochorením, ktoré je stabilizované.
Všeobecná zdravotná poisťovňa
Každý návrh je označený dátumom prijatia, ktorý je pre vybavenie žiadosti rozhodujúci. Návrhy vybavuje v poradí, v akom boli zaevidované. Príloha zákona o Liečebnom poriadku niektorým indikáciám priraďuje aj termín, dokedy musí pacient kúpeľnú liečbu absolvovať. Pacienti s takouto indikáciou sa posúvajú na začiatok zoznamu, tak, aby bolo možné dodržať predpísaný termín.
Spoločná zdravotná poisťovňa
Revízni lekári urobia analýzu údajov v žiadosti vo vzťahu k navrhovanej kúpeľnej liečbe, priebehu ochorenia, zohľadnia aj výdavky na osobnom účte poistenca - teda komplexný rozsah a spektrum dosiaľ poskytnutej zdravotnej starostlivosti vo vzťahu k základnej diagnóze aj k sprievodným diagnózam.
Pracovníci pobočky návrh odporučia alebo neodporučia. Návrh so svojím stanoviskom postúpia na generálne riaditeľstvo, kde je zriadená kúpeľná komisia. Tá návrh posudzuje v súlade s indikačnými kritériami, so zdravotným stavom, doterajšou liečbou a jej efektivitou, zohľadní aj množstvo financií pridelených štátom.
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo
Žiadosti prekontroluje revízny lekár a potom ich pošle kúpeľnej komisii na riaditeľstve. Celý proces trvá niekoľko týždňov. Komisia pri schvaľovaní návrhu okrem indikácie prihliada aj na doterajšiu liečbu. "Ak podľa zoznamu úhrad zistíme, že žiadateľ neabsolvoval niektoré liečebné postupy, že nechodí na kontroly, rehabilitáciu alebo nebral lieky potrebné na liečbu jeho choroby, liečenie nedostane," povedala Zlatica Janotová z poisťovne. Rozhoduje predovšetkým zdravotný stav poistenca.
Komisia posiela žiadosti do kúpeľov a žiadateľ dostane list s informáciou, do ktorých kúpeľov pôjde. Potom musí čakať, kedy ho kúpeľné zariadenie predvolá - termín určujú kúpele. Ak mu termín nevyhovuje, dá sa po dohode s kúpeľmi zmeniť. Poisťovne upozorňujú, že žiadatelia majú byť trpezliví. Dožadovať sa vyjadrenia pár dní po odoslaní žiadosti je zbytočné. Ak žiadateľovi nebude do konca roku kúpeľná liečba pridelená, môže požiadať o jej poskytnutie v nasledujúcom roku. Musí však predložiť nový návrh na kúpeľnú starostlivosť. Ak pacient do kúpeľov nenastúpi a neuvedie pritom vážny dôvod, jeho návrh poisťovňa vyradí z evidencie.