odpovednosti. Aj takéto okolnosti môžu upevniť vzťah zamestnanca k spoločnosti práve v čase, kedy atmosféra v meniacej sa firme nemusí byť práve najlepšia. Dôležité je, aby manažér dokázal správnym spôsobom komunikovať.
Ako teda najlepšie predchádzať chybám a ich dôsledkom? Predovšetkým treba stanoviť konkrétny cieľ reštrukturalizácie a dopredu detailne naplánovať celú aktivitu a byť v celej aktivite dôsledný. Mať konkrétnu stratégiu znamená, že sa dostatočne vysvetlí a doloží, aby ju ľudia pochopili. Je tiež potrebné vysvetliť budúci vývoj celej spoločnosti a dôvody komunikovaných zmien. V priebehu celého obdobia sa vyplatí hovoriť s ľuďmi, odpovedať na otázky, byť na ne pripravený. Platí tiež, že odpovede by mali byť v celej spoločnosti rovnaké. Základom úspechu je tiež oceňovať zamestnancov. Jedine tak sa vytvorí a upevní lojalita vo vnútri firmy a prestíž v jej okolí.
Celý proces reorganizácie firmy je pre všetkých veľmi náročným období. Vždy prináša viacero komplikovaných situácií, nepríjemných chvíľ, ale predovšetkým množstvo práce a vypätia. Kde môže takáto spoločnosť nájsť účinnú pomoc? V súčasnej dobe existujú skúsení konzultanti, ktorí sa špecializujú na poradenstvo tohto typu. Ponúkajú pomoc už od samého začiatku plánovania reorganizácie, preberajú tiež veľkú časť zodpovednosti v oblasti starostlivosti o odchádzajúcich zamestnancov. Ide o tzv. outplacement, čo znamená aktívnu pomoc odchádzajúcim zamestnancom a účinné školenia pri hľadaní ich nového uplatnenia. Konzultanti vstupujú do komunikácie so všetkými zamestnancami. Tým, ktorí musia odísť, môžu ponúknuť pomoc od momentu, kedy sa dozvedia o svojom odchode. Rozoberú s nimi individuálne situáciu, zaradia ju do seminárov, v ktorých sa naučia mapovať súčasný trh práce a pohybovať sa v ňom.
Spoločne ohodnotia schopnosti zamestnanca, jeho zručnosti, znalosti, vedomosti a naučia ho, ako ich vhodným spôsobom ponúknuť novému zamestnávateľovi. Môžu pomôcť pri písaní životopisu a sprievodného listu. Pomôžu mu využiť rôzne spôsoby hľadania práce a pripravia ho na úskalia, ktoré sa pri tom môžu vyskytnúť. Pripravia pracovníka na prijímací pohovor, ale takisto mu uľahčia prvé kroky v novom zamestnaní.
Aké sú kľúčové momenty pre zvládnutie reorganizácie firmy:
- vytvoriť plán pre všetky fázy prepúšťania
- pripraviť dobre manažérov, zoznámiť ich podrobne so stratégiou, presvedčiť ich predovšetkým o prioritách a výsledku celej aktivity
- pomôcť všetkým zamestnancom adaptovať sa na zmeny
- čo najčastejšie odpovedať na otázky a vysvetľovať, prečo je prepúšťanie nevyhnutné a dobré pre spoločnosť
- realizovať prepúšťanie takým spôsobom, ktorý je v súlade s kultúrou firmy
Aké chyby sa často pri reorganizácii opakujú:
- nedostatočný plán odchodov
- pozornosť manažérov okamžite nesmerovala tiež k tým zamestnancom, ktorí zostávajú, podceňuje sa tak potreba znovuvytvorenia optimálnej atmosféry na pracovisku
- nevytvoril sa dostatočný priestor na vysvetľovanie, rozhovory, presvedčovanie, že zmena a niekedy aj väčší stres sú dobré a pozitívne, pretože dokážu stimulovať kvalitných pracovníkov
- tí, ktorí zostali, majú viac práce alebo prácu náročnejšiu, ale nedošlo k žiadnej zmene v ich oceňovaní, takže postupne strácajú motiváciu
Všetko to môže mať aj svoje dôsledky:
- zlú klímu vo vnútri spoločnosti a nedobrú povesť mimo firmy
- zníženie kvality práce a celkovo horší výsledok reorganizácie, než sa pôvodne očakávalo
- menšie obchodné úspechu
- zníženie konkurencieschopnosti