pujú tolerantnejšie. Čo máme robiť? Máme písomne požiadať o integráciu my, alebo to urobí automaticky škola? Na škole nám povedali, že oni nevedia ako postupovať. Ďakujeme za radu." Bezradní rodičia
Doc. RNDr. VLADISLAV ROSA, CSc, hlavný školský inšpektor: "Ak rodičia žiaka s vývinovou poruchou učenia alebo správania predložia riaditeľovi školy diagnózu z pedagogicko-psychologickej alebo špeciálno-pedagogickej poradne, škola ho eviduje ako žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (pri ľahkej poruche). Učitelia volia individuálny prístup, hodnotia a klasifikujú žiaka s prihliadnutím na jeho poruchu. Žiak nie je evidovaný ako integrovaný, nevypracúva sa individuálny výchovno-vzdelávací plán. Školák pravidelne navštevuje poradenské zariadenie, kde sa za pomoci špeciálneho pedagóga odstraňuje jeho porucha.
Ďalšou možnosťou je, že žiak bude individuálne integrovaný do bežnej triedy ZŠ (pri stredne ťažkej poruche). Vtedy musí byť zaevidovaný v špeciálno-pedagogickej poradni alebo v detskom integračnom centre či v pedagogicko-psychologickej poradni a má vyplnené tlačivo Návrh na zaradenie/preradenie dieťaťa do špeciálnej školy s podrobnou diagnostikou. K nemu je priložené odporúčanie poradenského zariadenia k individuálnej integrácii žiaka so zdôvodnením návrhu, s adresou poradenského zariadenia, ktoré ho eviduje a bude mu poskytovať špeciálno-pedagogické služby, a s dátumom najbližšieho prehodnotenia odporúčania. Rodičia podajú riaditeľovi ZŠ písomnú žiadosť o individuálnu integráciu (ak je žiakom školy) alebo o prijatie ako individuálne integrovaného (ak nie je žiakom školy). K žiadosti pridajú vyplnené tlačivo Návrh a odporúčanie. Riaditeľ školy zvolá odbornú komisiu, ktorej je predsedom, členom je špeciálny pedagóg a iní odborníci. Na základe návrhu odbornej komisie rozhodne o prijatí.
Individuálne integrovaný žiak má vypracovaný individuálny výchovno-vzdelávací plán, ktorý obsahuje základné informácie o ňom, o vplyve jeho poruchy na výchovno-vzdelávací proces, o učebnom postupe, spôsobe hodnotenia a klasifikácie.
Pri hodnotení výchovno-vzdelávacích výsledkov učitelia postupujú podľa Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami v bežných základných školách, číslo 6164/96-153 s platnosťou od 1. januára 1997. Odporúča sa slovné hodnotenie.
Ak má škola špeciálneho pedagóga, tento žiakovi poskytuje odborné služby, v opačnom prípade žiak pravidelne navštevuje poradenské zariadenie.
Treťou možnosťou je integrácia v špeciálnej triede ZŠ (pri strednej až ťažšej poruche). Vyučujúcim je špeciálny pedagóg, v triede je znížený počet žiakov, všetci žiaci majú podobnú poruchu."