Ich štáby sa navyše ani oficiálne nedostanú na štadióny.
"Na sublicenciu nemajú nárok. My vlastníme exkluzívne práva pre celú republiku a je len na nás, či sa rozhodneme sublicenciu odstúpiť, alebo neodstúpiť. Tento rok sme sa rozhodli iným televíziám neudeliť," hovorí Branislav Záhradník z STV. Odvolal sa na exkluzivitu majstrovstiev. "STV predsa nebude oslabovať svoju sledovanosť poskytovaním sublicencie, keďže nesie nemalé náklady na zabezpečenie prenosu, trasy, zaznamenáva tri celé zápasy denne, čo vyťažuje nemalé kapacity."
Zákon o vysielaní a retransmisii hovorí, že vysielateľ, ktorý má výhradné právo na podujatie, musí bezodkladne poskytnúť pre potreby spravodajstva záznam z podujatia ďalším vysielateľom len za úhradu účelne vynaložených nákladov spojených s poskytnutím záznamu, a to v prípade, že aj iný vysielateľ nemá umožnený vstup.
Keď na to súkromné televízie verejnoprávnu STV upozornili, pripravila im ponuku na 1500 dolárov za minútu záznamu. Tá je však pre ne vraj neprijateľná, pretože o 380 percent prevyšuje sumu, za ktorú záznamy kupovali minulý rok.
Záhradník to odmieta. "Minulý rok to bolo za 40 sekúnd, tento rok je to za 3 minúty," povedal. Hovorí, že ide o opodstatnenú a obvyklú cenu. Televízie podľa neho majú zo zákona nárok na krátky záznam, ktorý môžu použiť výhradne v spravodajstve. Môže mať najviac tri minúty a televízia ho nesmie odvysielať skôr ako exkluzívny vysielateľ. Ponuku poslali televíziám až včera vraj preto, lebo skôr záznamy pre spravodajstvo ani nežiadali, chceli len sublicenciu.
Súkromné televízie sú rozhodnuté obrátiť sa na licenčnú radu. "Považujeme to za obmedzenie práva na výkon novinárskej činnosti, na diskrimináciu televíznych spoločností, ktorá v zahraničí nemá obdobu," zhodli sa na spoločnej tlačovej besede ich zástupcovia. Aby sa situácia neopakovala pri ďalších dôležitých športových podujatiach, plánujú spísať memorandum, ako budú proti STV v budúcnosti postupovať.
Koľko STV zaplatila za exkluzívne práva, Záhradník odmietol prezradiť, odvolal sa na obchodné tajomstvo. Zisky z reklamy sa podľa neho budú odvíjať od úspechu slovenských hokejistov. Minulý rok ich odhadovali na 35 miliónov korún.
Autor: hr