BRATISLAVA - Dobudovanie kanalizácie a čistiarní je jednou z podmienok vstupu Slovenska do Európskej únie. Hovorkyňa ministerstva životného prostredia Dana Filová povedala, že ministerstvo má na ne aj z fondov únie vyčlenené peniaze. "Veľa záleží na starostovi. Ako dokáže združiť alebo zorganizovať prostriedky." Vyplniť formuláre na získanie peňazí nie je podľa nej jednoduché.
Poslanci opozície aj koalície a starostovia chodia na ministerstvo často. Poradkyňa ministra Nela Ryšová povedala, že to považuje za samozrejmú povinnosť poslancov. Premiér však podľa nej u ministra Miklósa z SMK zatiaľ nikdy neloboval. "Môže mu však na vláde povedať: Počúvaj, mal som tu sťažnosť, pozri sa na to."
Všetky žiadosti však posudzuje niekoľko komisií. To, že sa premiér prihovorí, ešte nemusí nič znamenať. "Pán minister mu nanajvýš môže povedať: Pozriem sa, prečo sa to zdržalo. Dávame si na tieto veci pozor, musíme byť nepolitickí," povedala Ryšová.
Vedúci odboru koordinácie a riadenia Slovenskej správy ciest Juraj Fürst hovorí, že v hypotetickej rovine sa dá vybaviť aj kus cesty. Podľa neho je však na všetko dopredu pripravený plán. Vláda alebo rezortný minister však môžu určiť priority. "Vláda má priority, tá ich rozmieňa na ministerstvo, a to ich posiela do našej organizácie. V pláne výstavby to väčšinou je, potom je dôležité, kedy sa s ňou začne," povedal Fürst. Klasický príklad politicky ovplyvnenej investície je podľa neho výstavba infraštruktúry sľúbenej automobilke Kia.
Poslanci sa vraj objavujú na Slovenskej správe ciest "bežne". Či chodia lobovať, Fürst nevie, lebo pri takých sedeniach nie je. Stanovisko ministra dopravy Prokopoviča z SDKÚ sa nám získať nepodarilo. Jeho hovorca Tomáš Šarluška nedvíhal telefón.
(mož)