Spýtali sme sa odborníčky v poradenstve pre personálne otázky firiem, výber a rozmiestnenie pracovníkov PhDr. EVY SKLENÁROVEJ.
Je v slovenských firmách dosť dobrých personalistov, ktorí vedia dostatočne kvalifikovane posúdiť kandidáta na zamestnanie?
„Mnoho personalistov sa špecializuje na papierovú prácu a menej sa venuje osobným pohovorom, či už pri výberoch alebo pri zamestnancoch. Pomerne málo sú školení v špeciálnych výberových metódach a v menších spoločnostiach túto činnosť zastáva len majiteľ, ktorý rozhoduje o prijatí. Myslím si, že v tomto smere by sa mala skutočne zvýšiť kvalita prípravy personalistov v spoločnostiach, kde je dôležitá práca s ľuďmi.“
Stretli ste sa už s tým, že si firmy postavia nereálne alebo vzájomne si odporujúce požiadavky na budúceho zamestnanca?
„Stretávam sa aj s tým, že si firmy žiadajú vybrať napríklad kandidáta na vysokej komunikačnej úrovni a ak ho dostanú, nevyberú si ho, lebo im to, ako vie kultivovane vystupovať a byť primerane asertívny zrazu nevyhovuje. Ale takéto situácie sú našťastie ojedinelé. Častejšie sa stretávame s tým, že firmy výborne vedia definovať akého zamestnanca chcú mať.“
Ktoré zručnosti sú najdôležitejšie. Ktoré by si mal cvičiť človek, hľadajúci prácu?
„Najdôležitejšie je vedieť sa prezentovať. V tom sú mnohí šikovní ľudia takmer analfabeti. Málokto si uvedomuje, že je to dôležité.“
Poskytujete klientom psychoterapeutické stretnutia pre zlepšenie pracovnej výkonnosti, aj prípravu na konkurzy...
„Ak chcú ľudia uspieť na konkurze a prídu k nám, pripravíme im po konzultácii individuálny plán a potom ich vedieme. Ale ponúkame aj školenia pre skupiny ľudí s touto potrebou.“