vaným automobilom aj niekoľko tisíc korún. Vďaka pravidelnej starostlivosti lak na aute vyzerá aj po rokoch ako nový a bude mať vysoký lesk. O používaní kozmetických prípravkov na jednotlivé časti auta sme sa porozprávali s RADOSLAVOM KUKLOVSKÝM zo spoločnosti MaG Autopríslušenstvo.
Mali by sme sa niečoho pri nákupe autokozmetiky vyvarovať?
Lacných prípravkov bez návodu a neznámeho pôvodu.
Čím by bolo vhodné doplniť výbavu auta pred letnou sezónou?
Hlavne letnou zmesou do ostrekovačov, odstraňovačom hmyzu z auta, mäkkou handrou na sklá.
Kde kupovať autokozmetiku? Na benzínových čerpadlách alebo v špecializovaných predajniach?
Je lepšie nakupovať v špecializovaných predajniach, kde predavači majú väčší prehľad o produktoch a ich použití. Treba sa vyhnúť nákupom kozmetiky v hypermarketoch, tam málokto vie, ktorý prípravok je na čo určený.
Ako ošetrovať poťahy, konkrétne velúr, kožu ?
Je rozdiel koža a velúr. Na každý povrch je určený iný prípravok. O kožu sa treba starať pravidelne, to znamená 1-krát do mesiaca, aby nestratila pružnosť, farbu a aby nepraskala. O velúr sa netreba tak často starať, stačí ho povysávať alebo vytepovať.
Sú prípravky na okná určené vyslovene na letnú prevádzku ? Čím zabránime zahmlievaniu okien?
Pri čističoch okien nie je rozdiel zima - leto. Existujú prípravky proti zahmlievaniu, no ich účinnosť je rozpačitá.
Čo je vhodné urobiť pre auto na jar a čo bežne každý mesiac?
Na jar treba dať auto dôkladne poumývať, aj motor, podvozok a interiér. Potom treba karosériu vyleštiť a zakonzervovať. Lak najlepšie voskom s obsahom teflónu (PTFE), ktorý ochráni lak pred UV žiarením a proti zažratiu špiny a vtáčieho trusu do laku. Každé auto by sa malo dostať na umývaciu linku aspoň 1-krát za mesiac. Pre pekný vzhľad vozidla je potrebné pravidelné umývanie (1x týždenne) a pravidelná konzervácia (minimálne 2x ročne) karosérie.
Je vhodnejšie nechať navoskovať auto v umývacej linke alebo umytú karosériu ošetriť doma?
V klasickej umývacej linke nie je voskovanie príliš kvalitné, pretože horúci vosk je len rozstriekaný vodou, čiže ihneď steká. Je lepšie doma navoskovať auto svojpomocne. Je vhodné ošetriť karosériu bezprostredne po umytí.
Ako ošetrovať staré karosérie a staré laky, aby ešte niečo vydržali?
Staré zosivené laky treba najprv vyleštiť. Potom treba lak zakonzervovať voskom. Dajú sa použiť aj lacné prípravky, napr. Tempo, ale zle sa s nimi pracuje. Treba používať leštiace prípravky na staré karosérie alebo leštidlá s prísadou farebných pigmentov. Ak je karoséria hrdzavá, je škoda každej koruny.
Prichádza leto a veľa motoristov obúva disky z ľahkej zliatiny. Ako pristupovať k ich ošetreniu?
Na alu disky je nespočetné množstvo prípravkov, ale len niektoré dokážu rozpustiť prach z bŕzd a špinu z ciest. Zo skúseností zákazníkov vieme, že lacné prípravky nie sú schopné rozpustiť tieto nečistoty. Firma Turtle wax má na alu disky Wheel Clean, penu, ako aj rozprašovač. Od firmy Atas sme neboli spokojní s účinnosťou prípravku.
Šetriť na jarnej očiste nemá zmysel. Veľa sa dá urobiť doma, ale niektoré veci len v umyvárke.
Určite si doma neumyjete podvozok vysokotlakovou pištoľou. Ani motor väčšina motoristov nemôže umývať doma. Najväčšia položka jarnej hygieny býva umytie auta a motora.
Kvalitné prostriedky stoja viac korún, ale majú vyššiu kvalitu. Napríklad od firmy Turtles wax len základná kozmetika - šampón, vosk a leštenka - stoja cca 1000 Sk . Je to asi na 5 použití. Príkladná starostlivosť o auto môže stáť mesačne 300 až 600 Sk. (umývanie cca 500 Sk/ mesiac, kozmetika cca 800 - 1000 Sk/rok).
Súčasťou domáceho ošetrovania automobilu je správne rozdelenie handier. Dobrý motorista by mal mať handry na mastné i špinavé veci a na sklá a interiér. Na umývanie karosérie stačí jedna špongia. Na sklá sa používajú väčšinou dve, jedna zvonku a druhá zvnútra.
Na výber je drahá značková autokozmetika a lacná (neznačková). Na našom trhu nájdeme väčšinou produkty zahraničných značiek Turtles wax, Armor All, COYOTE, Atas, Loctite, ale aj produkty domácich výrobcov ako Rimavan, Tatrachema, Elastik.
* prípravky na čistenie interiéru vozidla
* letné a zimné zmesi do ostrekovačov
* prípravky na údržbu karosérie
* rozmrazovače na sklá
* špeciálne prípravky na čistenie motorov a hliníkových diskov
Poškodené hliníkové disky od havárie alebo nárazu na obrubník nemusia skončiť vždy v zberných surovinách. Malé firmy roztrúsené po Slovensku opravujú zdeformované prípadne prasknuté disky. Opravený disk už nebude ako nový, ale je používaniaschopný. Oprava poškodeného hliníkového disku stojí od 800 do 3000 Sk podľa priemeru, typu disku a poškodenia. Najhoršie sa opravujú prasknuté pretekárske disky z horčíkových zliatin.
Metód a strojov na opravu diskov je niekoľko. Niektorí opravári ako pán Janeček z Lučenca si svoju technológiu strážia a nechcú ju prezradiť.