Aké pneumatiky si vybrať, keď technický preukaz vozidla ponúka viac možností?
Jednoznačne sa treba držať technického preukazu. Najlepšie je obúvať vozidlo s rozmerom pneumatík, aké sú v prvovýbave. Ďalšie alternatívy rozmerov sú tiež povolené (napr. Škoda Fabia rozmer 165/70 R14, 185/60 R14, 195/50 R15, samozrejme v závislosti od výkonu motora).
Čo si myslíte o prezúvaní letných a zimných pneumatík na jednej sade diskov?
V súčasnosti je stále viac vodičov, ktorí uprednostňujú používanie dvoch sád pneumatík: na zimnú sezónu používajú sadu plechových diskov so zimnými pneumatikami a letné obutie napr. na hliníkových diskoch. Nie je to len imidžová záležitosť. Tým, že sa pneumatiky neprezúvajú zakaždým na ten istý disk, predlžuje sa ich životnosť (môže dôjsť k poškodeniu pätky plášťa, prípadne k poškodeniu disku a pod.). Ak uvážime, že o tú druhú sadu pneumatík s diskami je postarané v pneuservise, používanie jednej sady diskov na obe obdobia nemusí byť výhodné. Ak niekto argumentuje vynaloženými financiami navyše, má pravdu len sčasti. Dnes už je to bežný doplnok a spravidla nie luxusný.
Aké hlavné kritérium platí pri výbere pneumatiky?
Pre mnoho vodičov je podstatným kritériom cena pneumatiky. Je to logické, pretože každý hľadá kvalitný výrobok za rozumnú cenu. Tu hovorím hlavne o majiteľoch automobilov malých vozidiel (predovšetkým škodovky a ojazdené vozidlá). Pre majiteľov vozidiel strednej a vyššej strednej triedy už cena nezohráva takú podstatnú úlohu, a kúpa najlacnejších pneumatík môže byť trochu krátkozraká. Lacné pneumatiky nemôžu mať také isté jazdné vlastnosti ako pneumatiky drahšie, určené na vyššie rýchlosti, vyššie nosnosti, do extrémnych situácií, s množstvom najmodernejších technológií. Pri drahších automobiloch je kritériom výberu pneumatiky komfort jazdy, jazdné vlastnosti na rôznych typoch povrchu.
Mali by vodiči kupovať pneumatiky v supermarketoch?
Nie, pretože ich tam nikto odborne a spoľahlivo nenamontuje. Často ide o značky pneumatík, ktoré sú síce lacné, ale supermarkety k nim neposkytnú tie služby, ktoré poskytnú značkové predajne a pneuservisy (reklamácie, dokompletovanie sady v prípade poškodenia, odborné poradenstvo a pod.). Podľa môjho názoru taký dôležitý výrobok, akým pneumatika bezpochyby je, nemôže byť vystavený na kope a lákať cenou ako rýchloobrátková drogéria či lacná elektronika.
Odporúčate kupovať pneumatiky z druhej ruky?
Zastávam názor, že pneumatiky treba kupovať nové, pretože aj keď poznáte ich pôvod, vždy kupujete 'mačku vo vreci'. Nikdy totiž nezistíte, ako a koľko bolo na tých pneumatikách odjazdených kilometrov, a v prípade ich poškodenia ste bezradný. Ak sa predsa rozhodnete pre kúpu pneumatík po inom šoférovi, skontrolujte si aspoň hĺbku dezénu, rovnomerné opotrebenie a bočnicu, ktorá by nemala byť popraskaná alebo inak poškodená.
Ako a kde skladovať zimné pneumatiky tak, aby sa nepoškodili?
Najlepší spôsob, ako skladovať zimné pneumatiky mimo sezóny, je nechať si ich ošetriť a uskladniť v pneuservise. Po ich odmontovaní sú očistené a uložené v skladových priestoroch. Pred ich opätovnou montážou sa dohustia, vyvážia a sú pripravené pre zákazníka. V tomto prípade zákazník odchádza z pneuservisu asi po 15 minútach s prezutým automobilom. Prínos je tu jednoznačný: odborná starostlivosť, vyvarovanie sa ich poškodeniu a úspora času.
Ako postupovať v prípade, že jednu pneumatiku prerazíme a musíme kúpiť jej náhradu? Odporúča sa kúpa dvoch, aby boli rovnako opotrebené aspoň na jednej náprave, alebo stačí kúpiť iba jednu ?
Pokiaľ ide o novú prerazenú pneumatiku, stačí si kúpiť jednu. Ak je problém kúpiť ten istý dezén, ktorý je použitý na vozidle, potom si musíte kúpiť minimálne dve nové pneumatiky, pretože na náprave majú byť rovnaké dezény. Pneumatiky možno proti náhodnému prerazeniu, prepichnutiu alebo inému náhodnému znehodnoteniu, poistiť. Túto službu (je to tzv. eurogarancia) poskytujú kvalitné značkové pneuservisy na vybrané druhy značiek pneumatík.
Koľko kilometrov by mala vydržať dobrá spotrebiteľská pneumatika "na každý deň" v rozmeroch 13" 14" 15"?
Ťažká otázka. Je to kompromis medzi typom jazdy, veľkosťou vozidla, silou motora a ďalšími okolnosťami, ktoré ovplyvňujú kilometrový výkon pneumatiky. Bežne sa stáva, že vodiči drahých športových vozidiel prichádzajú meniť svoje obutie po 10-15-tisíc najazdených kilometroch. Na druhej strane sú motoristi, prevažne starších vozidiel, ktorí najazdia aj okolo 80 000 km.